Στις 8 Δεκεμβρίου του 1966 στη θαλάσσια περιοχή της Φαλκονέρας σημειώθηκε το ναυάγιο του επιβατηγού/οχηματαγωγού πλοίου "Ηράκλειον" όπου πνίγηκαν 273
άτομα. Το βράδυ στις 7 Δεκεμβρίου 1966 και ενώ οι καιρικές συνθήκες
ήταν πολύ άσχημες, άνεμοι 9 μπωφορ, το επιβατηγό πλοίο "Ηράκλειο"
απέπλευσε στις 8.00 μμ από την Σούδα Κρήτης για Πειραιά, με καθυστέρηση 2
ωρών εξαιτίας σύσκεψης η οποία πραγματοποιήθηκε στο Λιμεναρχείο Χανίων.
Αφορμή στάθηκε η καθυστέρηση της άφιξης στο λιμάνι τού «μοιραίου»
φορτηγού ψυγείου, βάρους 25 τόνων, το οποίο μετέφερε εσπεριδοειδή
(πορτοκάλια). Αιτία ήταν η ολισθηρότητα του δρόμου, ως αποτέλεσμα των
δυσμενών καιρικών συνθηκών.
Η ΑΝΤΙΡΡΗΣΗ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑΡΧΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΤΑΛΙΚΑ
Ο
τότε λιμενάρχης Χανίων είχε εκφράσει αντιρρήσεις για την είσοδο του
φορτηγού στο πλοίο, επειδή το βάρος θα αυξανόταν. Η συνεννόηση μεταξύ
υπηρεσιακών παραγόντων είχε ως αποτέλεσμα οι αντιρρήσεις να αρθούν και
έτσι και δόθηκε άδεια απόπλου περίπου στις 7:20 το βράδυ. Στις 8 το
βράδυ, και λίγα λεπτά μετά τον απόπλου, φτάνει στο Λιμεναρχείο Χανίων
σήμα το οποίο προειδοποιεί για ισχυρούς ανέμους εντάσεως 8 έως 9 Μποφόρ
και απαγορεύει τον απόπλου.
ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΚΑΙ Η ΝΤΑΛΙΚΑ ΠΟΥ ΤΟ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕ
Αφού
απέπλευσε και ενώ αυτό έπλεε στην θαλάσσια περιοχή της Φαλκονέρας στο
Μυρτώο Πέλαγος (κοντά στην νήσο Μήλο), μέσα σε υψηλό κυματισμό με
συνεχείς διατοιχισμούς (πλευρικές ταλαντώσεις), το «Ηράκλειο» αρχίζει
και κλυδωνίζεται επικίνδυνα.
Το φορτηγό ψυγείο προσκρούει με δύναμη στα πλαϊνά του πλοίου, καθώς
έχει τοποθετηθεί εγκάρσια στο γκαράζ και χωρίς (όπως κατέθεσαν εκ των
υστέρων και μέλη του πληρώματος) να έχουν ληφθεί όλα τα ενδεδειγμένα
μέτρα για την ασφαλή πρόσδεση του, είτε λόγω βιασύνης απόπλου μετά τη
καθυστέρηση, είτε γιατί η έχμασή του ήταν χαλαρή. Το φορτηγό άρχισε να
κινείται και να προσκρούει στους πλευρικούς καταπέλτες εκ των οποίων ο
ένας, είτε γιατί δεν είχε ασφαλισθεί με τους πίρους (ή πεταλούδες) είτε
γιατί αυτό είχε γίνει πλημμελώς, πιθανώς για τους ίδιους παραπάνω
λόγους, άνοιξε.
Από
τον πλευρικό καταπέλτη που υποχώρησε, το φορτηγό ψυγείο έπεσε στη
θάλασσα η οποία και κατέκλυσε στη συνέχεια όλο τον χώρο των οχημάτων.
Μετά την έξοδο του φορτηγού ψυγείου στην θαλασσα, το πλοίο ήλθε πάλι
στην θέση του και αιωρείτο στην επιφάνεια της θάλασσας, χωρίς μηχανές,
με μόνο τις ηλεκτρογεννήτριες ασφαλείας σε ενεργεία για περίπου 15-20
λεπτά και κατόπιν λόγω της μεγάλης πλέον ελεύθερης επιφάνειας υδάτων που
είχαν κατακλίσει το γκαράζ, το πλοίο άρχισε να παίρνει πολύ μεγάλες
κλίσεις.
SOS ΑΠΟ "ΗΡΑΚΛΕΙΟΝ"
Δύο φορές επαναλήφθηκε το σήμα κινδύνου που έφτασε στον παράκτιο σταθμό της Βάρης και ακολούθησε ….σιγή.
Η ΒΥΘΙΣΗ
Το
«Ηράκλειον» βάζει «πλώρη» για τον βυθό, σε βάθος το οποίο υπολογίζεται
στα 585 με 800 μέτρα. Το πλοίο βυθίστηκε πρώτα με την πλώρη (κατά
μαρτυρία ναυαγού).
Δεκάδες άνθρωποι βρέθηκαν στη θάλασσα παλεύοντας για να κρατηθούν στη
ζωή. Πολύ περισσότεροι εγκλωβίστηκαν μέσα στις καμπίνες και πέθαναν
αβοήθητοι.
Από τους 73 ναυτικούς (πλήρωμα) του πλοίου και τους 191
επιβάτες σώθηκαν μόνο 46, (16 από το πλήρωμα και 30 επιβάτες), εκείνη
την νύχτα σε 10 μόλις λεπτά χάθηκαν 217 ψυχές.
Ο ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ΕΓΚΑΤΕΛΕΙΨΕ ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΠΡΏΤΟΣ !
Πλοίαρχος
του μοιραίου αυτού πλοίου ήταν ο Εμμανουήλ Βερνίκος, ο οποίος αν και
ηταν ο πρώτος που έπεσε στην θάλασσα φέροντας σωσίβιο, όπως είπαν οι
διασωθέντες αξιωματικοί, ποτέ δεν βρέθηκε ο ίδιος ή το πτώμα του.
Η ΠΕΡΙΣΥΛΟΓΗ ΤΩΝ ΠΤΩΜΑΤΩΝ
Από
τα θύματα, μόλις 25 σωροί περισυλλέχτηκαν για να κηδευτούν. Οι 47
διασωθέντες μεταφέρθηκαν σε νοσοκομεία του Πειραιά και της Αθήνας, όπου
έφτασε ο Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου… για να αντικρίσει τα παγωμένα
πρόσωπα των ναυαγών που θα μείνουν για πάντα χαραγμένα στη μνήμη του: «Τα
πρόσωπά τους ήταν τόσο άγρια από την όλη προσπάθεια, που δεν είχαν
συνέλθει ακόμα. Αυτοί πάντως σώθηκαν. Οι άλλοι χάθηκαν για πάντα…».
ΠΕΝΘΟΣ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ
Η είδηση του ναυαγίου αμέσως
έγινε γνωστή στα Χανιά, όπου κηρύσσεται 8ήμερο πένθος. Τα καταστήματα
μένουν κλειστά, ενώ οι σημαίες κυματίζουν μεσίστιες. Σε ολόκληρη την
Κρήτη και την Ελλάδα η συμμετοχή στο πένθος είναι πάνδημη.
Δύο ημέρες μετά, στις 10 Δεκεμβρίου, οι πρώτοι νεκροί μεταφέρθηκαν
στα Χανιά. Σκηνές οδύνης εκτυλίσσονται στο αεροδρόμιο και στο
νεκροταφείο του Άγιο Λουκά στις 6 το απόγευμα. Στην εκκλησία τα φέρετρα
τοποθετούνται στη σειρά και ο Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου
Ειρηναίος, μαζί με ιερείς, ψάλλει τις νεκρώσιμες ακολουθίες. Οι στιγμές
είναι συγκλονιστικές..! Θρήνοι δονούν την εκκλησία, συγγενείς
αγκαλιάζουν τα φέρετρα και φωνάζουν τα ονόματα των νεκρών… Όλοι
λυγίζουν…
ΤΙ ΕΦΤΑΙΞΕ ΚΑΙ ΒΥΘΙΣΤΗΚΕ ΤΟ "ΗΡΑΚΛΕΙΟΝ" ;
Η
έρευνα για τις συνθήκες του ναυαγίου στραφηκε γύρω από το ενδεχόμενο ο
πλοίαρχος Εμμανουήλ Βερνίκος να υπερεκτίμησε τις δυνατότητες του σκάφους
σε ό,τι αφορά τους κλυδωνισμούς λόγω κακοκαιρίας, με αποτέλεσμα να μη
λάβει τα ενδεδειγμένα μέτρα για την ασφαλή τοποθέτηση του φορτηγού
ψυγείου. Αναφέρθηκε το ενδεχόμενο να αιφνιδιάστηκε από την κλίση που
πήρε το σκάφος μετά τη θραύση της μπουκαπόρτας, κι έτσι οι ελιγμοί που
επιχείρησε να επέσπευσαν την ανατροπή του πλοίου.
Στην κοινωνία
των Χανίων ήταν κοινό μυστικό πως υπήρχαν πιθανά σοβαρότατα σφάλματα
κατά τη μετασκευή του πλοίου σε οχηματαγωγό, τα οποία είχαν ως
αποτέλεσμα τη μετατόπιση προς τα άνω του μεσοκεντρικού βάρους του
σκάφους και απώλεια της ευστάθειάς του, καθώς αφαιρέθηκαν τα
υποκαταστρώματα, αλλά και έρμα βάρους 200 τόνων, για να γίνει το γκαράζ.
Χαρακτηριστική είναι η κατάθεση -τότε- του υποπλοίαρχου Αλέξανδρου Στεφαδούρου:
«Περίπου στις 2 τα ξημερώματα άκουσα έναν κρότο. Γύρισα το κεφάλι μου,
και είδα να ανοίγει η μπουκαπόρτα και να πέφτει στη θάλασσα ένα
αυτοκίνητο ψυγείο που κουβαλούσε τρόφιμα». Ο ίδιος άφησε αιχμές για
τον τρόπο με τον οποίο τοποθετήθηκε στο πλοίο εγκάρσια το φορτηγό
ψυγείο, το οποίο έφτασε την τελευταία στιγμή και δεν ασφαλίστηκε
κατάλληλα: «Όταν το πλοίο πήρε κλίση από την εισροή υδάτων, ο πλοίαρχος Εμμανουήλ Βερνίκος έδωσε το σύνθημα δια κωδωνοκρουσιών.
Μετά
τον αντελήφθην να χάνει την ψυχραιμία του. Κατά τη γνώμη μου βασική
αιτία δεν ήταν το όχημα. Το πλοίο είχε υποστεί πριν από μία εβδομάδα
επισκευές. Έκλεισαν ρωγμές στο διαμέρισμα του αμαξοστασίου κατά τρόπο
πλημμελή, από το οποίο ίσως να συνέρρευσαν ύδατα».
ΠΟΙΟΙ ΕΦΤΑΙΞΑΝ ΓΙΑ ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΤΕΛΙΚΑ ;
Η
δίκη η οποία πραγματοποιείθηκε λίγους μήνες μετά, αλλά και η εκδίκαση
της υπόθεσης σε δεύτερο βαθμό αφήσαν στους επιζώντες και τους συγγενείς
των θυμάτων την πικρή γεύση της ατιμωρησίας εκείνων που θεωρούν έως
σήμερα ενόχους. Η τοπική κοινωνία ξεσηκώθηκε, αφού πριν το ναυάγιο είχε
αμφισβητηθεί η ικανότητα των πλοίων της εταιρείας Τυπάλδου, λόγω των
μετατροπών που είχαν υποστεί.
πως περιγράφει το γνωστό περιοδικό LIFE το ναυάγιο σε έκδοση της εποχής:
δείτε και το βίντεο από την κάλυψη της εποχής απο το αρχείο της ΕΡΤ
8 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1969
Πριν προλάβουν τα Χανιά να συνέλθουν από το πένθος, τρία χρόνια μετά
το ναυάγιο του Ηρακλείου, την ίδια μέρα, 8 Δεκεμβρίου, ένα αεροσκάφος
της Ολυμπιακής Αεροπορίας, που εκτελεί πτήση Χανιά-Αθήνα, συντρίβεται σε
ορεινή περιοχή της ΚερατέαςΑττικής.
Η σχετική ανακοίνωση της εταιρίας, που δημοσιεύεται τότε στις εφημερίδες αναφέρει: «Η
Ολυμπιακή Αεροπορία αγγέλλει μετά βαθυτάτης οδύνης, ότι σήμερον και
περί ώραν 21.00, αεροσκάφος DC6B πτήσεως 954 εκ Χανίων προς Αθήνας,
κατέπεσεν εις περιοχήν Κερατέας Αττικής. Ουδείς εκ των 85 επιβατών και
του πενταμελούς πληρώματος φέρεται ως επιζών».
Τα
Χανιά βυθίζονται και πάλι στο πένθος. Στις 9 Δεκεμβρίου του 1969, το
Δημοτικό Συμβούλιο Χανίων με ομόφωνη απόφασή του κηρύσσει την 8η
Δεκεμβρίου, ως αποφράδα ημέρα για τα Χανιά.
ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ:
περιοδικο life
εφημ.τα νέα
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου