Του Δημήτρη Δελεβέγκου
capital
Την άνοιξη του 2014 σχεδιάζεται να κυκλοφορήσει ξανά στους ελληνικούς
δρόμους το Pony, το θρυλικό αυτοκίνητο των δεκαετιών 1970-1980, με τους
ιδρυτές της ελληνικής αυτοκινητοβιομηχανίας Namco, Πέτρο Τζανέτο και
Ροδόλφο Κοντογούρη, να έχουν έτοιμο το σχέδιο για την παραγωγή τριών
νέας γενιάς μοντέλων.
«Η φλόγα σιγόκαιγε όλα αυτά τα χρόνια. Βρεθήκαμε αντιμέτωποι με χιλιάδες
εμπόδια, καθώς το ελληνικό κράτος ποτέ δεν ήταν φιλόξενο απέναντι στην
εταιρεία. Ωστόσο, είμαστε, πλέον, έτοιμοι να ξεκινήσουμε την παραγωγή
της “νέας γενιάς” Pony, την οποία προετοιμάζαμε, αδιαλείπτως, τα
τελευταία χρόνια. Θα παράγουμε 24 αυτοκίνητα την ημέρα σε τρία μοντέλα. Η
ζήτηση, σύμφωνα με την έρευνα αγοράς που έχουμε πραγματοποιήσει, είναι
για 128 αυτοκίνητα ημερησίως», σημειώνει ο κ. Κοντογούρης.
Όλα αυτά τα χρόνια το Pony μπορεί να είχε εξαφανιστεί από τους
ελληνικούς δρόμους, ωστόσο ποτέ δεν έπαψε να πωλείται στο εξωτερικό και
σε χώρες μεταξύ των οποίων η Κύπρος, η Βουλγαρία, η Αλβανία, η Λιβύη, η
Ουκρανία, η Αίγυπτος, το Μαρόκο, η Τυνησία, η Αλγερία, η Γερμανία και η
Ιταλία. «Το καινούργιο Pony θα είναι 1.497 κυβικά και θα πωλείται “με το
κλειδί στο χέρι” περίπου προς 7.000 ευρώ, με την τιμή να
συμπεριλαμβάνει ΦΠΑ. Δεν θα υστερεί σε τίποτα από τα υπόλοιπα αυτοκίνητα
που κυκλοφορούν στην αγορά, καθώς το Pony σε στιβαρότητα και αντοχή
συγκρίνεται με τανκ. Στη Θεσσαλονίκη θα κατασκευάζουμε την πλατφόρμα, το
αμάξωμα, το καροσερί και θα εισάγουμε τον κινητήρα και το σασμάν»,
αναφέρει.
Και προσλήψεις
Η εταιρεία σχεδιάζει να προσλάβει τον Μάρτιο περίπου 90 άτομα και
εκτιμάται ότι μέσα στη χρονιά θα απασχολούνται συνολικά 128 άτομα στην
παραγωγή τού Pony. Η χαμηλή τιμή και το χαμηλό κόστος λειτουργίας
αποτελούσαν διαχρονικά το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του συγκεκριμένου
αυτοκινήτου που τη «χρυσή εποχή», αρχές του 1975, είχε γίνει περιζήτητο
στην ελληνική αγορά. Εκείνη την περίοδο το εργοστάσιο κατασκεύαζε 8 έως
10 αυτοκίνητα την ημέρα, ενώ είχαν πωληθεί συνολικά τουλάχιστον 40.000
αυτοκίνητα. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ένοπλες δυνάμεις και μεγάλοι
κρατικοί οργανισμοί, όπως ο ΟΤΕ και η ΔΕΗ, αποτελούσαν ορισμένους από
τους μεγαλύτερους κρατικούς πελάτες τής Namco. Και το 1983, όταν το
εργοστάσιο τελούσε υπό την κατάληψη των συνδικαλιστών, η Namco είχε σε
εκκρεμότητα την παράδοση 600 Pony.
Το Pony είχε στηριχθεί στην τεχνολογία του γαλλικού «θρύλου» της
αυτοκίνησης 2CV της Citroen, με αναρτήσεις σχεδιασμένες ειδικά για τις
ανάγκες των Γάλλων κτηνοτρόφων που έπρεπε να μεταφέρουν με προσοχή τα
αυγά που μάζευαν καθημερινά.
Γραφειοκρατία
Το εγχείρημα της επανακυκλοφορίας των Pony στην Ελλάδα ξεκίνησε σχεδόν
λίγο μετά την «εγκατάσταση» της τρόικας, αρχές του 2011. Ωστόσο, όλα
αυτά τα χρόνια η γραφειοκρατία και η αναρχία του ελληνικού Δημοσίου
έχουν αποτρέψει την επανακυκλοφορία του Pony.
«Δεν έχουμε λάβει ούτε cent επιδότησης από το κράτος, το οποίο έχει
ορθώσει στην προσπάθειά μας μέχρι σήμερα χιλιάδες εμπόδια. Αυτήν τη
στιγμή αναμένουμε ορισμένες τελικές γραφειοκρατικές διατυπώσεις. Είτε το
εργοστάσιο θα ξεκινήσει, το αργότερο έως τον Μάρτιο, είτε θα
μεταφέρουμε την παραγωγική μονάδα στην Αίγυπτο, όπου το ενδιαφέρον είναι
υψηλό», αναφέρει χαρακτηριστικά ο επικεφαλής τής Namco.
Πώς ξεκίνησε
Το 1950 οι αδερφοί Κοντογούρη επιχείρησαν αρχικά στη Γερμανία να
κατασκευάσουν ένα φορτηγό αυτοκίνητο με το όνομα «Hellas». Ύστερα από
περίπου 11 χρόνια κατασκεύασαν στη Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με την
αμερικανική Chrysler, το Farmobil, που διέθετε κινητήρα BMW. Ωστόσο, το
εγχείρημα αυτό είχε άδοξο τέλος, καθώς τότε το ελληνικό κράτος δεν άναψε
το «πράσινο φως» για την κυκλοφορία του Farmobil, γεγονός που οδήγησε
την οικογένεια Κοντογούρη να πωλήσει την εταιρεία στην αμερικανική
αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία τελικά εγκατέλειψε την Ελλάδα.
Τέλη της δεκαετίας του 1960 ο κ. Κοντογούρης ίδρυσε την Namco, την
κατασκευάστρια –διάδεχτηκε την εταιρεία που κατασκεύαζε το Farmobil– του
Pony, το οποίο έφερε το σήμα της Citroen. Η εμπορική του επιτυχία ήταν
τόσο μεγάλη, που οι αδερφοί Κοντογούρη προχώρησαν το 1981 στη δημιουργία
νέας μονάδας στο Κιλκίς, της οποίας, όμως, η λειτουργία δεν εγκρίθηκε
από την κυβέρνηση της εποχής.
«Πέρασαν επτά χρόνια από τότε που το πρώτο από τα 20.000 Pony
κυκλοφόρησε στους ελληνικούς δρόμους», ανέφερε το 1983 η διαφημιστική
καταχώρηση της ελληνικής αυτοκινητοβιομηχανίας Namco στις εφημερίδες της
εποχής. Ωστόσο, η κατάληψη για περίπου τέσσερις μήνες του εργοστασίου
στον Πολύγυρο Θεσσαλονίκης από τους εργαζομένους, που ζητούσαν αύξηση...
35%, θα εμποδίσει την έγκαιρη παράδοση των εκατοντάδων παραγγελιών,
μεταξύ άλλων από το ελληνικό Δημόσιο, σημαίνοντας το άδοξο τέλος του
ελληνικού «πολυ-αυτοκινήτου για όλες τις χρήσεις». Ο κ. Κοντογούρης
διανύει σήμερα την έβδομη δεκαετία της ζωής του και, όπως τονίζει, το
εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης στελεχώνουν ορισμένοι από τους καλύτερους
νέους επιστήμονες της αγοράς.
Μπορεί να σταθεί στην ελληνική αγορά;
Του Δημήτρη Χατζητόλιου
Είναι γεγονός πως τα τελευταία χρόνια οι εταιρίες
έχουν δουλέψει πολύ σκληρά στο ραφινάρισμα των μοντέλων, αλλά και στη
συμπίεση του κόστους. Ακόμα και μοντέλα της κατηγορίας mini, με τιμή
στην περιοχή των 10.000 ευρώ, έχουν ABS, κλιματισμό, ηλεκτρικές ευκολίες
και υδραυλικό τιμόνι. Επιπρόσθετα, στρίβουν σαν τρένα, καταναλώνουν
λίγο και έχουν ποιότητα κύλισης που θυμίζει λιμουζίνα.
Ωστόσο, πρέπει να τοποθετήσουμε το Pony σε σωστή βάση. Δεν είναι ένα
αυτοκίνητο για να γυρίσεις την Ευρώπη, αλλά ούτε και για να φορτώσουμε
την οικογένεια μας και να πάμε διακοπές. Το Pony ήταν ένα εργαλείο τότε
και έτσι πρέπει να το αντιμετωπίσουμε και σήμερα.
Με τιμή στα 7.000 ευρώ, ξεκινά με ένα μεγάλο πλεονέκτημα, μιας και σε
αυτή την κλίμακα χρημάτων δεν υπάρχει ανταγωνισμός. Το φανταζόμαστε
εύκολα στα νησιά να εξυπηρετεί τουρίστες για κοντινές διαδρομές, το
φανταζόμαστε να καλύπτει τις ανάγκες επαγγελματιών όπως υδραυλικοί,
ηλεκτρολόγοι, οι οποίοι κινούνται συνήθως σε μια συγκεκριμένη περιοχή,
αλλά και ως μέσο τροφοδοσίας καταστημάτων. Υπό αυτό το πρίσμα, το Pony
έχει νόημα και μπορεί να καλύψει εκείνους που θέλουν να κινηθούν σε
μικρές αποστάσεις χωρίς υποχρεωτικά να επενδύσουν μια περιουσία.
* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο"
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου