Από τα μέσα του 2012
γνωρίζαμε -μέσω πληροφοριών του περιοδικού Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία-
πως η κυβέρνηση των ΗΠΑ απεδέχθη παλαιότερο αίτημα του Γενικού
Επιτελείου Στρατού για δωρεάν παραχώρηση 60 μεταφορικών ελικοπτέρων UH-60L Blackhawk. Η πρωτοβουλία για την κατάθεση επίσημου αιτήματος (LoR)
για παραχώρηση UH-60 ανήκε στον πρώην Α/ΓΕΣ Φραγκούλη Φράγκο, ο οποίος είχε
διερευνήσει από το 2010 τις δυνατότητες κάλυψης πάγιων αναγκών του ΕΣ με την
παραχώρηση δωρεάν υλικού από τα αμερικανικά πλεονάσματα. Αναγνωρίζοντας και
επίσημα (δηλώσεις Α/ΓΕΕΘΑ Κωσταράκου) πως δεν υπάρχει εναλλακτική λύση για
άμεση κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών, η παρούσα στρατιωτική ηγεσία συνεχίζει
την
πολιτική του πρώην Αρχηγού.
Μολαταύτα, εν μέσω της διαφαινόμενης
ελληνοαμερικανικής επαναπροσέγγισης και του βομβαρδισμού ειδήσεων που
σχετίζονται με τα βασικά αιτήματα της ελληνικής λίστας για δωρεάν παραχώρηση πολεμικού υλικού που ο ΥΠΕΘΑ μετέφερε στον Αμερικανό
ομόλογο του κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στις ΗΠΑ, φαίνεται πως σε αυτήν δεν
περιλαμβάνονται τα εν λόγω ελικόπτερα. Αντίθετα, στη λίστα έκαναν την εμφάνισή τους
τα ελικόπτερα CH-47D
γεγονός που οδηγεί στο καθόλα δικαιολογημένο
ερώτημα αν τελικά τα «δεύτερα» έκοψαν τα «πρώτα». Στο άρθρο Μεταχειρισμένο υλικό από τις ΗΠΑ: προσδοκίες και ανάγκες του «εν κρυπτώ» ο Οδυσσέας διατυπώνει συμπυκνωμένα
τους προβληματισμούς όλων μας:
«Η προοπτική παραχώρησης
ελικοπτέρων CH-47D Chinook που εμφανίστηκε πρόσφατα, είναι ασφαλώς θετική αλλά δεν λύνει το
πρόβλημα αυτό. Και τούτο διότι τα Σινούκ, λόγω μεγέθους, όγκου
και τρωτότητας, μπορούν να εκτελέσουν επιχειρήσεις αερομεταφοράς μονάδων μόνο
σε χώρους ελεγχόμενους από τις φίλιες δυνάμεις. Αντίθετα οι αεροκίνητες
επιχειρήσεις συνεπάγονται, τουλάχιστον στο πρώτο κύμα τους, τη μεταφορά και
αποβίβαση προσωπικού σε εχθρικό ή διεκδικούμενο χώρο, με σκοπό την εκμετάλλευση
της κάθετης διάστασης του πεδίου της μάχης. Για το λόγο αυτό η διεξαγωγή
αεροκίνητων επιχειρήσεων προϋποθέτει ικανό αριθμό αξιόπιστων μέσων ελικοπτέρων
γενικής χρήσης, που έχουν ικανοποιητικές δυνατότητες ελιγμών,
δίνουν μικρό στόχο και η τυχόν απώλεια μερικών μονάδων δεν είναι δυσαναπλήρωτη
ούτε συμπαρασύρει μεγάλο αριθμό στρατιωτών».
Κατασκευασμένο μεταξύ των ετών 1989 και 2007 το UH-60L αποτελεί αναβαθμισμένη έκδοση του UH-60A με νέους κινητήρες General Electric T700-GE-701C turboshaft (τον ίδιο κινητήρα χρησιμοποιούν τόσο τα Ελληνικά S-70B-6 Aegeanhawk όσο και τα AH-64A/D Apache), βελτιωμένο κιβώτιο μετάδοσης και αναβαθμισμένο σύστημα ελέγχου πτήσης. Η μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει ανέρχεται στα 295 km/h. Η οικονομική ταχύτητα ταξιδίου είναι 278 km/h ενώ η ταχύτητα πτήσης μόνο με τον ένα κινητήρα σε λειτουργία ανέρχεται στα 194 km/h. Η ακτίνα δράσης μάχης φτάνει τα 592 km.
Το ελικόπτερο διαθέτει υψηλό επίπεδο
επιβιωσιμότητας αφού διαθέτει ένα τετράφυλλο κύριο στροφείο και
ένα επίσης τετράφυλλο ουραίο στροφείο κατασκευασμένα από τιτάνιο, με δυνατότητα απορρόφησης
πληγμάτων από βολίδες μέχρι και 23 χλστ.
Όσον αφορά τη μεταφορική του ικανότητα μπορεί να
μεταφέρει 11 πλήρως εξοπλισμένους στρατιώτες σε κατάσταση άμεσης αποβίβασης
ή μέχρι και 14 στην μέγιστη χωρητικότητά του, ενώ για ελαφρά εξοπλισμένους ο
αριθμός μπορεί να ανέλθει μέχρι και τους 20. Εναλλακτικά μεταφέρονται 6
φορεία, ή φορτίο βάρους 1.180kg εσωτερικά, ή 3.630kg αναρτημένο από
άγκιστρο της ατράκτου.
Ενδεικτικά, οι αντίστοιχες
τιμές των νεότευκτων NH-90 TTH (16 μεταφορικά
και 4 ειδικών επιχειρήσεων) τα οποία πρόκειται να παραληφθούν μέχρι τα τέλη του
2015 (μέχρι στιγμής 6 έχουν παραληφθεί) είναι: μέγιστη ταχύτητα 300 km/h,
ακτίνα δράσης 800 km και μεταφορική ικανότητα 20 καθήμενοι πλήρως εξοπλισμένοι
στρατιώτες, ή 12 φορεία ή 4.000 kg εξωτερικού φορτίου.
Με τις ανάγκες της Αεροπορίας Στρατού σε
αεροκίνηση να είναι πιεστικές, το αίτημα για την παραχώρηση μεταχειρισμένων
Blackhawk φαντάζει ως ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ. Ο αριθμός των υπερσύγχρονων NH-90 είναι ούτως ή άλλως μικρός και δεν επαρκεί για να
καλύψει τις ελληνικές ανάγκες ενώ οι παραδόσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν ως
το τέλος του 2015.
Τα ελικόπτερα UH-60L Blackhawk προστιθέμενα στα 20 NH-90 TTH και τα 15 CH-47DG/SD
CΗΙΝΟΟΚ θα
αποτελέσουν τη ραχοκοκαλιά του μεταφορικού στόλου της αεροπορίας στρατού για
τις επόμενες δεκαετίες, προσδίδοντας στον Ελληνικό Στρατό έστω και
καθυστερημένα την δυνατότητα να πραγματοποιεί επιχειρήσεις αερομεταφοράς
επίπεδου Τάγματος με ασφάλεια και ταχύτητα, επιτρέποντας κατ’ αυτόν τον
τρόπο στο "μακρύ χέρι" του ελληνικού αποτρεπτικού δόγματος να φτάσει
μακρύτερα από ποτέ. Ας ΜΗΝ απολέσουμε τούτη την ΙΣΤΟΡΙΚΗ ευκαιρία...
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου