Πανηγυρικά και με επισημότητα γιόρτασε χθες η 348 Μ.Τ.Α. στη Λάρισα τα 60 χρόνια παρουσία της στους αιθέρες.
Η γιορτή περιλάμβανε τα πάντα, από
επίσημες τελετές μέχρι γιορτές συναδέλφωσης στη Μοίρα με τους Γάλλους,
Ισπανούς και Ιταλούς πιλότους που έσπευσαν με τα δικά τους αεροσκάφη να
τιμήσουν τη γιορτή.
Τιμώντας την επέτειο ως... παλιός
«φαντομάς» πέταξε με αεροσκάφη της Μοίρας και ο Αρχηγός ΑΤΑ
αντιπτέραρχος Χρήστος Βαΐτσης που μαζί με τον νυν διοικητή της Μοίρας
αντισμήναρχο Μανώλη Μπουντουρίδη, απέσπασαν τα παρατεταμένα
χειροκροτήματα των επισκεπτών.
Η τελετή ξεκίνησε από τις 9 το πρωί με
επιμνημόσυνη δέηση στο μνημείο πεσόντων και συνεχίστηκε με μία σειρά
εκδηλώσεων που περιλάμβαναν:
Στατική έκθεση με ξένα και ελληνικά
αεροσκάφη, και επίδειξη των Φάντομ της Μοίρας με απανωτές διαβάσεις πάνω
από τον χώρο του αεροδρομίου.
Η 348 ΜΟΙΡΑ «ΜΑΤΙΑ»
Στο πλαίσιο της τελετής μιλώντας με
περηφάνια για τη Μοίρα του που έλαχε να διοικεί ο αντισμήναρχος Μανώλης
Μπουτουρίδης στην Ημερήσια Διαταγή του, κάνοντας μια αναδρομή στο χρόνο
μεταξύ άλλων θα επισημάνει:
«Στον ίδιο γεωγραφικό χώρο, όπου πριν
έναν αιώνα στις 5 Οκτωβρίου του 1912 ο αείμνηστος Υπολοχαγός Δημήτριος
Καμπέρος με το αεροσκάφος τύπου HENRY FARMAN και την ονομασία «ΔΑΙΔΑΛΟΣ»
πραγματοποιούσε με επιτυχία την πρώτη ανά τον κόσμο πάνω από οργανωμένο
μέτωπο πολεμική αποστολή τακτικής αναγνώρισης (των οθωμανικών
στρατευμάτων στην περιοχή της Ελασσόνας), γιορτάζουμε ως γνήσιοι
συνεχιστές της αεροπορικής κουλτούρας και παράδοσης στην τακτική
αναγνώριση, με τη συνεχή εδώ και 60 χρόνια επιχειρησιακή παρουσία της
348 Μοίρας Τακτικής Αναγνώρισης.
Η ιστορική της καταβολή ξεκινά στις 26
Νοεμβρίου 1953 όταν η ανάγκη δημιουργίας ειδικευμένης μονάδας τακτικής
αναγνώρισης και συλλογής πληροφοριών λόγω ισχυροποίησης των γειτονικών
χωρών ώθησε την τότε Ελληνική Βασιλική Αεροπορία, στη συγκρότηση στην
112ΠΜ του 348 Σμήνους Τακτικής Αναγνώρισης με έξι τροποποιημένα ως
φωτογραφικά, αεροσκάφη Republic F-84G Thunderjet.
Το Σμήνος με πρώτο διοικητή τον Υπσγο (Ι)
Αλέξανδρο Παπανικολάου επιχειρούσε από την 112 Πτέρυγα Μάχης στην
Ελευσίνα και οι αποστολές αναγνώρισης εκτελούνταν με φωτομηχανές
κατακόρυφης σάρωσης.
Στις 5 Ιουλίου του 1954 το Σμήνος
μεταστάθμευσε στο αεροδρόμιο της Λάρισας, όπου ήδη τον ίδιο χρόνο είχε
ιδρυθεί το Μεικτό Αεροφωτογραφικό Κέντρο (ΜΑΦΚ) η σημερινή Σμηναρχία
Επιχειρησιακών Πληροφοριών και Ηλεκτρονικού Πολέμου 140 ΣΕΠΗΠ άρρηκτα
συνδεδεμένη με την 348 ΜΤΑ ως τις ημέρες μας.
Στις 5 Μαΐου 1955 το Σμήνος οργανώθηκε σε
Μοίρα, εντασσόμενη ως πλήρες μέλος στις δυνάμεις αναγνώρισης του ΝΑΤΟ
(NATO – Recce Forces), ενώ με την απόσυρση των F-84G Thunderjet άρχισε η
παραλαβή των νέων εξειδικευμένων αεροσκαφών Lockheed RT-33A Silver
Star. Το νέο αεροσκάφος έφερε τις πιο σύγχρονες για την εποχή του
φωτογραφικές μηχανές, δίνοντας νέα διάσταση στην επιχειρησιακή
δυνατότητα της Μοίρας.
Σημαντική στιγμή στην ιστορία της 348
Μοίρας Τακτικής Αναγνώρισης είναι ο Αύγουστος του 1956 με την ένταξη των
Republic RF-84F Thunderflash και τη σταδιακή αποχώρηση των RT-33A, η
οποία ολοκληρώθηκε το 1957.
Η αξιοποίηση των Thunderflash κατέστησε
την τότε Ελληνική Βασιλική Αεροπορία ως την πρώτη χώρα της
Νοτιοανατολικής Πτέρυγας του ΝΑΤΟ που εξοπλιζόταν με αυτό το
υπερσύγχρονο για την εποχή του, αεροσκάφος και αποκτούσε επιχειρησιακή
διαθεσιμότητα, ανάμεσα στους χρήστες του τύπου. Τα αεροσκάφη εντάχθηκαν
στην 348 Μοίρα Τακτικής Αναγνώρισης και παρέμειναν σε υπηρεσία μέχρι το
Μάρτιο του 1991 οπότε και αποσύρθηκαν από την ενεργό δράση τους, αφού
υπηρέτησαν επάξια στους ελληνικούς ουρανούς για 35 ολόκληρα χρόνια.
Ένα από τα μεγαλύτερα κεφάλαια στην
ιστορία της Μοίρας ανοίγει με την ένταξη των RF-4E Phantom II στην
Πολεμική Αεροπορία το φθινόπωρο του 1978, με το πρώτο Phantom να
προσγειώνεται στο διάδρομο της Λάρισας στις 3 Νοεμβρίου του 1978. Από
τις 17 Οκτωβρίου 1978 είχε ήδη συγκροτηθεί το Κλιμάκιο RF-4E με σκοπό
την προετοιμασία και οργάνωση της νέας Μοίρας, η οποία και συγκροτήθηκε
στις 12 Ιουλίου του 1979 με τα οκτώ νέο-παραληφθέντα RF-4E. Τον Μάιο του
1993 η Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε από την Luftwaffe 27 RF-4E από τα
οποία είκοσι αεροσκάφη υπέστησαν τις απαραίτητες επιθεωρήσεις στην ΕΑΒ
και εντάχθηκαν στη δύναμη της 348.
Ένα νέο κεφάλαιο στην αποστολή της 348
Μοίρας ανοίγει το έτος 2003 οπότε και στον ρόλο της προστέθηκαν οι
αποστολές ηλεκτρονικής αναγνώρισης ELINT (Electronic Intelligence) με
την εισαγωγή ατρακτιδίου προσφέροντας στην Πολεμική Αεροπορία
δυνατότητες εντοπισμού εκπομπών ραντάρ και επικοινωνιών.
Σαφώς στις ημέρες μας οι εξελίξεις στην
τεχνολογία και η εμπειρία που έχει αποκτηθεί από τη συμμετοχή του
αεροπορικού όπλου στις πρόσφατες συγκρούσεις ανά τον πλανήτη έχουν
επιφέρει σημαντικές αλλαγές, γενικότερα, τόσο στην εναέρια μάχη όσο και
τις τακτικές διεξαγωγής του αεροπορικού πολέμου.
Στην τεχνολογική αυτή
κορύφωση δεν έμεινε πίσω φυσικά και η τακτική αναγνώριση. Σύμφωνη με το
πνεύμα της εξέλιξης και του αρχαίου εμπνευσμένου ρητού του Πλάτωνα
«Στόχευε για το φεγγάρι… ακόμα κι αν αστοχήσεις, θα βρεθείς κάπου
ανάμεσα στ’ αστέρια», η 348 Μοίρα παρά τις δυσκολίες της εποχής, την
παλαιότητα των μέσων που χρησιμοποιεί, εξακολουθεί να βάζει υψηλούς
στόχους και να προσπαθεί να τους πετυχαίνει στην καθημερινή της
δραστηριότητα».
Μετά το πέρας στη Μοίρα η ατμόσφαιρα ήταν μοναδική...
Εκεί ο απλός πολίτης παραξενεύτηκε
πραγματικά βλέποντας τον αρχηγό –πτέραρχο να αγκαλίζεται με τον
υποσμηναγό και όλους τους κατώτερους αξιωματικούς της μονάδας. Αγάπη και
φιλία εκτός βαθμών και διακριτικών. Μια πρακτική που μόνο σε μονάδες
καταδρομέων , εμείς τουλάχιστον έχουμε δει μέχρι σήμερα!
Όσο για τα υπόλοιπα, τον λόγο τελευταίοι
έλαβαν οι Γάλλοι πιλότοι των Μιράζ που περνώντας πάνω από τα κεφάλια
μας, μας χαιρέτησαν όλους!
Του Δημήτρη Βάλλα
Του Δημήτρη Βάλλα
Στη στατική έκθεση συμμετείχαν, η ιταλική Πολεμική Αεροπορία με ένα (1)
αεροσκάφος τύπου ΑΜΧ και ένα (1) TORNADO, η γαλλική με δύο (2) F-1 και η
ισπανική με δύο (2) F-18.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου