Σχέδιο έκτακτης ανάγκης και καύσιμα με το δελτίο προβλέπεται
σε απόφαση του υπουργικού συμβουλίου με σκοπό να αντιμετωπίσει μία
«διεθνή» ή/και «τοπική» «σοβαρή διαταραχή».
Για όσους δεν το κατάλαβαν, η ελληνική κυβέρνηση πέρασε από το υπουργικό συμβούλιο απόφαση για το πως θα κινηθεί σε περίπτωση που χώρα μας για τον οποιοδήποτε λόγο κηρυχτεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης,
δηλαδή αντιμετωπίσει μία κατάσταση η οποία θα επιβάλει την γενική
«επιστράτευση» όλων των ενεργειακών πηγών και μέσων μεταφοράς του
έθνους.
Στην πηγή που θα παραπέμψουμε, αναφέρεται ότι «…με τη συγκεκριμένη απόφαση, υλοποιούνται
στην ουσία οι προβλέψεις νομοθετικής ρύθμισης που ψηφίστηκε το
Φεβρουάριο, με την οποία ενσωματώνονται στο ελληνικό δίκαιο οι
κοινοτικές οδηγίες για την ασφάλεια ανεφοδιασμού στην ενέργεια». Είναι όμως αρκετά πειστικό;
Όπως μπορεί να γίνει αντιληπτό μία τέτοια περίπτωση σχετίζεται με την περίπτωση πολεμικής σύρραξης όπου όλες οι δυνάμεις του έθνους θα πρέπει να συμβάλλουν στην κοινή προσπάθεια.
Η
δεύτερη φυσικά περίπτωση η οποία μας έχει προκύψει τα τελευταία τριάμισι
έτη έχει να κάνει με την εσωτερική οικονομική κατάρρευση όπου θα
δημιουργήσει μία κατάσταση κατά την οποία η έλλειψη καυσίμων – μαζί με
άλλα πολύτιμα βασικά αγαθά όπως φάρμακα, τροφή και «ασφάλεια» – θα
πρέπει να αντιμετωπιστεί κατά τρόπο αποτελεσματικό και ολοκληρωμένο.
Το σχόλιο που έχουμε να κάνουμε δεν είναι φυσικά γιατί η κυβέρνηση
προχωράει σε τέτοιου είδους διαρρυθμίσεις, υπενθυμίζουμε ότι το «defence-point.gr» από την αρχή της κρίσης υπογραμμίζει την ανάγκη για την εκπόνηση ενός «Σχεδίου Β’» το οποίο θα προετοιμάσει τη χώρα μας τόσο για την περίπτωση στάσης πληρωμών όσο και… για ενδεχόμενη ζωή «μετά το Ευρώ».
Το σχόλιο που είναι «γιατί τώρα» η ελληνική κυβέρνηση φέρεται να
προετοιμάζει το έδαφος για την αντιμετώπιση «άγριων» καταστάσεων από
αυτές τις οποίες εξορκίζουν εδώ και τόσα χρόνια οι διάφοροι πολιτικοί
ταγοί μας και μας επισημαίνουν πως όλα όσα βιώνουμε γίνονται ακριβώς για
να τις αποφύγουμε.
Πώς γίνεται λοιπόν το «success story» να συνάδει με την
προετοιμασία της χώρας για την αντιμετώπιση μίας έκτακτης κατάστασης σε
εθνικό επίπεδο; Μάλλον απαιτούνται κάποιες διευκρινίσεις.
Το ρεπορτάζ της εφημεριδας δημοκρατία
Βενζίνη με δελτίο, απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων ή
ιδιωτικών αεροσκαφών κ.λπ., ακύρωση δρομολογίων πλοίων, περιορισμός του
χρόνου λειτουργίας καταστημάτων και των φωτεινών επιγραφών τους και
σειρά άλλων απαγορεύσεων προβλέπει το Σχέδιο Μέτρων Εκτακτης Ανάγκης
(ΣΜΕΑ) που εγκρίθηκε με πράξη του υπουργικού συμβουλίου. Με τη
συγκεκριμένη απόφαση υλοποιούνται στην ουσία οι προβλέψεις νομοθετικής
ρύθμισης που ψηφίστηκε τον Φεβρουάριο με την οποία ενσωματώνονται στο
ελληνικό δίκαιο οι κοινοτικές οδηγίες για την ασφάλεια ανεφοδιασμού στην
ενέργεια.
Στο ΣΜΕΑ αναφέρεται με λεπτομέρεια πότε πρέπει να εφαρμοστούν
τα έκτακτα μέτρα για τον εφοδιασμό της αγοράς καυσίμων, πότε
εφαρμόζονται εθελοντικά μέτρα, πότε είναι υποχρεωτικά καθώς και πώς
συνεργάζονται τα εμπλεκόμενα υπουργεία (Περιβάλλοντος, Υποδομών και
Μεταφορών, Εσωτερικών, Εθνικής Αμυνας, Ναυτιλίας κ.λπ.).
Το σχέδιο έκτακτης ανάγκης προβλέπει σειρά εθελοντικών μέτρων, αλλά
σε περίπτωση που η κατάσταση με τον ενεργειακό ανεφοδιασμό της χώρας
χειροτερέψει, τότε επιβάλλονται υποχρεωτικά μέτρα για μείωση της ζήτησης
πετρελαίου όπως: μέτρα περιορισμού της κίνησης των μέσων μεταφοράς
(μείωση των ανώτατων ορίων ταχύτητας στους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας,
στους αυτοκινητόδρομους και στις εθνικές οδούς, περιορισμός της
κυκλοφορίας οχημάτων εντός συγκεκριμένων περιοχών, περιοδική κυκλοφορία
των οχημάτων αναλόγως του αριθμού κυκλοφορίας τους, περιορισμός της
συχνότητας δρομολογίων ή των στάσεων των μέσων μαζικής μεταφοράς,
περιορισμός κυκλοφορίας συγκεκριμένων κατηγοριών οχημάτων.
Περιλαμβάνεται επίσης η απαγόρευση κίνησης σκαφών αναψυχής και ιδιωτικών
αεροσκαφών, η ακύρωση πτήσεων και δρομολογίων πλοίων χωρίς κάποια
ελάχιστη πληρότητα (μέσω συνένωσης δρομολογίων και κατόπιν σύμφωνης
γνώμης των αρμόδιων κατά περίπτωση δημοσίων υπηρεσιών), η εντατική χρήση
των υφιστάμενων αστικών λεωφορείων με φυσικό αέριο, ακόμα και η
υποχρεωτική από κοινού μετακίνηση συγκεκριμένου αριθμού επιβατών με
οχήματα ιδιωτικής χρήσης.
Το σχέδιο προβλέπει δύο κατηγοριών διαταραχές κατά τις οποίες μπορεί να εφαρμοστούν τα μέτρα έκτακτης ανάγκης:
Σε μια «τοπική σοβαρή διαταραχή» ή σε μια «διεθνή σοβαρή διαταραχή».
Μια «τοπική σοβαρή διαταραχή» προκαλείται από γεγονότα που λαμβάνουν
χώρα σε μέρος ή στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας ή σε γειτονικές
χώρες ή στις θαλάσσιες διαδρομές από τις οποίες πραγματοποιείται ο
εφοδιασμός της χώρας σε πετρέλαιο ή/και πετρελαιοειδή προϊόντα, τα οποία
διακόπτουν ή μπορούν να διακόψουν την τροφοδοσία σε πετρέλαιο ή/και
πετρελαιοειδή προϊόντα μέρους ή του συνόλου της ελληνικής επικράτειας,
στα οποία περιλαμβάνονται ιδίως καταστροφές ή για οποιονδήποτε λόγο
διακοπή λειτουργίας εγκαταστάσεων διυλιστηρίου, αποθηκών ή αγωγών
μεταφοράς πετρελαίου ή δυσχέρειες στη διακίνηση ή στη μεταφορά
πετρελαίου ή πετρελαιοειδών λόγω ακραίων καιρικών συνθηκών, θεομηνιών,
ατυχημάτων, περιβαλλοντικών καταστροφών, απεργιών ή συρράξεων.
«Διεθνής σοβαρή διαταραχή» προκαλείται από διεθνή γεγονότα, όπως
«εμπόλεμες καταστάσεις, απεργίες, φυσικές καταστροφές ή αποφάσεις
πετρελαιοπαραγωγών χωρών να διακόψουν προσωρινά ή μόνιμα την τροφοδοσία
καταναλωτριών χωρών, τα οποία περιορίζουν ή αναμένεται να περιορίσουν
σημαντικά την παραγωγή ή τη διακίνηση πετρελαίου προς τις διεθνείς
αγορές ή γενικά την προσφορά πετρελαίου ή πετρελαιοειδών».
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου