Του Γιαννη Σουλιωτη
Αξιόπλοα είναι για πρώτη φορά φέτος, ύστερα από διάστημα τριών ετών,
και τα πέντε ιδιόκτητα ελικόπτερα του Πυροσβεστικού Σώματος. Πρόκειται
για 3 ελικόπτερα εναέριας επιτήρησης τύπου BK 117 και δύο μεταφοράς
προσωπικού Super Puma, ένα εκ των οποίων αποτελεί δωρεά του Ιδρύματος
Νιάρχου στην Πυροσβεστική. Η σύμβαση για την τεχνική υποστήριξη των
ελικοπτέρων μεταξύ του νατοϊκού οργανισμού NAMSA και της εταιρείας
Aeroservices Α.Ε. υπεγράφη τον Ιανουάριο του 2012 βάζοντας τέλος σε
δικαστική διαμάχη ετών, που είχε ως συνέπεια να παραμένουν καθηλωμένα
στο έδαφος και τα πέντε ελικόπτερα αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Μέσα σε διάστημα περίπου 8 μηνών, τα 3 BK και τα 2 Super Puma υπέστησαν
γενική επισκευή και από τις αρχές του 2013 τέθηκαν σταδιακά στη διάθεση
της Πυροσβεστικής.
Στο μεταξύ, από τις 8 Μαρτίου έως τις 10 Μαΐου οι χειριστές της
Υπηρεσίας Εναερίων Μέσων της Πυροσβεστικής, αρκετοί από τους οποίους
είχαν κατά την τριετία 2009 - 2012 μετακινηθεί σε άλλες υπηρεσίες,
παρακολούθησαν πρόγραμμα επανεκπαίδευσης από στελέχη της γερμανικής
αστυνομίας προκειμένου να ανανεώσουν, όπως απαιτείται, τα πτυχία τους.
Πλέον σήμερα, στην υπηρεσία συμμετέχουν μεταξύ άλλων 11 χειριστές και 2
αξιωματικοί που είναι εκπαιδευμένοι στον από αέρος συντονισμό των
επιχειρήσεων κατάσβεσης.
Οπως εξηγούν στην «Κ» στελέχη της υπηρεσίας, τα 3 ελικόπτερα BK 117
χρησιμοποιούνται για εναέρια επιτήρηση τις ημέρες με υψηλό κίνδυνο
πυρκαγιάς και κυρίως για τον καλύτερο συντονισμό επιχειρήσεων
δασοπυρόσβεσης. Αντίστοιχα, τα δύο ελικόπτερα μεταφοράς προσωπικού Super
Puma χρησιμοποιούνται για τη γρήγορη μεταφορά πυροσβεστών, κυρίως από
τα πεζοπόρα τμήματα, στην εστία της φωτιάς.
Αμεση επέμβαση
Κορυφαίο στέλεχος του υπ. Δημόσιας Τάξης δήλωσε στην «Κ» ότι, χάρη στον
καλύτερο συντονισμό των επιχειρήσεων και τη δυνατότητα άμεσης
μετακίνησης προσωπικού, ο μέσος όρος καμένης έκτασης ανά πυρκαγιά είναι
φέτος μειωμένος σε σχέση με πέρυσι. Η ίδια πηγή αποκάλυψε ότι η πρώτη
δοκιμαστική μεταφορά κλιμακίου πυροσβεστών μέσω Super Puma έγινε στα
τέλη Μαΐου κατά την επιχείρηση κατάσβεσης πυρκαγιάς στην Υδρα. «Η
πυρκαγιά τέθηκε υπό έλεγχο σε διάστημα λίγων ωρών. Αντίθετα, πέρυσι στη
μεγάλη φωτιά του Αγίου Ορους, για παράδειγμα, μεσολάβησαν 4 ώρες μέχρις
ότου ξεκινήσει η επιχείρηση κατάσβεσης».
Παρόμοιες αποστολές έχουν γίνει στις φωτιές σε Σάμο, Χίο, Μυτιλήνη και
Κύθηρα. Υψηλόβαθμο στέλεχος της υπηρεσίας δήλωσε στην «Κ» ότι «στην
πυρκαγιά των Κυθήρων μεταφέραμε στο νησί σε διάστημα 2 ωρών 30 άτομα από
τα πεζοπόρα τμήματα της Πυροσβεστικής, τους 15 από την 1η ΕΜΑΚ στην
Ελευσίνα και άλλους 15 από την Καλαμάτα, χωρίς στάση για ανεφοδιασμό».
Αντίστοιχα, στις πτήσεις (με BK 117) συντονισμού των επιχειρήσεων
κατάσβεσης, μετέχει ένας από τους ειδικά εκπαιδευμένους στις ΗΠΑ
αξιωματικούς του σώματος και ένα από τα στελέχη της ηγεσίας. Ενας από
τους χειριστές των ελικοπτέρων της Π.Υ. περιγράφει στην «Κ»: «Πετάμε σε
μόνιμο κύκλο πάνω από την εστία της πυρκαγιάς και σίγουρα σε μεγαλύτερο
ύψος από τα Canadair.
Ο συντονιστής ουσιαστικά κάνει κατάδειξη στόχου,
λέει δηλαδή προς τους χειριστές των αεροσκαφών ότι “θέλω μια ρίψη στο
βορειοανατολικό τμήμα του μετώπου, π.χ. μπροστά από την αποθήκη με τη
μεταλλική στέγη” ή μπορεί να πει “ρίξε το νερό πιο νωρίς γιατί λόγω του
ανέμου δεν βρίσκει στόχο” ή σε άλλη περίπτωση να συμβουλέψει “άσε το
βόρειο τμήμα και ρίξε πίσω από το τάδε σπίτι που κινδυνεύει”. Δίχως
συντονισμό από αέρα, είναι σαν να κυνηγάς φαντάσματα». Αξίζει να
σημειωθεί ότι οι χειριστές των ελικοπτέρων συχνά χρησιμοποιούν συσκευές
tablet για να μεταφέρουν σε πραγματικό χρόνο εικόνα στο κέντρο
επιχειρήσεων της Πυροσβεστικής. «Μια ιδιωτική εταιρεία είχε στο παρελθόν
ζητήσει 1 εκατ. ευρώ προκειμένου να εγκαταστήσει μια τέτοια εφαρμογή.
Σήμερα, χρειαζόμαστε απλά καλό δίκτυο 3G», λένε με νόημα.
Από την αρχή του χρόνου τα ελικόπτερα της Π.Υ. έχουν «γράψει» 75 ώρες
πτήσης για επιχειρήσεις συντονισμού, 60 για μεταφορά πεζοπόρων τμημάτων
και 55 για επιτήρηση.
Επαναδραστηριοποιήθηκε, ύστερα από δύο χρόνια σε αδράνεια, η ομάδα των
δικυκλιστών της Πυροσβεστικής με επωνυμία «Θησέας» (πρώην ομάδα
«Ηφαιστος»). Συγκεκριμένα, στην πρωτεύουσα, στην ομάδα «Θησέας» μετέχουν
περισσότεροι από 100 πυροσβέστες με πάνω από 50 μηχανές. Στο σύνολό
τους πάντως, τα δίκυκλα που το 2010 δώρισε στην Πυροσβεστική η Ενωση
Ελλήνων Εφοπλιστών ανέρχονται σε 110. Στην Αττική, τις λεγόμενες
«θερμές» ώρες της ημέρας (από 11 π.μ. έως 9 μ.μ.), οι μοτοσικλετιστές
της Π.Υ. περιπολούν κυρίως σε Υμηττό, Πεντέλη, Πάρνηθα: «Σε καθημερινή
βάση περιπολούν 10 ομάδες των 2 ατόμων», εξηγεί στην «Κ» αρμόδιος
αξιωματικός της Πυροσβεστικής και προσθέτει: «Αντίθετα με τα
πυροσβεστικά οχήματα, μπορούμε να κινηθούμε γρήγορα σε δύσβατες περιοχές
εκτός δρόμου και να εντοπίσουμε άμεσα μια νέα πυρκαγιά. Επίσης, η
παρουσία μας στο δάσος αποτρέπει τη δράση εμπρηστών». Σύμφωνα με
στοιχεία της Πυροσβεστικής, την τρέχουσα αντιπυρική περίοδο το προσωπικό
της ομάδας «Θησέας» στην Αττική έχει πρώτο εντοπίσει 20 νέες πυρκαγιές
και έχει ειδοποιήσει άμεσα το 199, με αποτέλεσμα την άμεση κατάσβεσή
τους.
Επιπλέον, στις επιχειρήσεις κατάσβεσης των πυρκαγιών σε
Θρακομακεδόνες, Μαραθώνα και Μαρκόπουλο, οι δικυκλιστές της ομάδας
«Θησέας» κατηύθυναν τις υδροφόρες (ειδικότερα αυτές που είχαν έρθει από
Μεσολόγγι, Κοζάνη, Θεσσαλονίκη κ.α.) μέσα από αγροτικούς δρόμους ώστε να
φτάσουν όσο το δυνατόν πιο κοντά στην εστία της φωτιάς. Η ομάδα
«Θησέας» δημιουργήθηκε το 2010 και εκπαιδεύτηκαν, τότε, από την ομάδα
ΔΙ.ΑΣ. της ΕΛ.ΑΣ. 800 αναβάτες. Ωστόσο, το 2011 και το 2012 η ομάδα
ουσιαστικά διαλύθηκε καθώς η τότε ηγεσία έκρινε ότι η συμβολή της στη
δασοπυρόσβεση ήταν φτωχή. Φέτος, αποτελεί και πάλι όπλο στα χέρια της
ηγεσίας του σώματος.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου