Πέμπτη, 9 Ιανουαρίου 2014

Κινήσεις για την ενίσχυση του αποτρεπτικού χαρακτήρα του Π.Ν.


Μια σειρά σημαντικών αποφάσεων, δεδομένων και των (πολύ) στενών περιθωρίων που αφήνουν τα δημοσιονομικά της χώρας, έλαβε η ηγεσία του Π.Ν. το τελευταίο διάστημα. Κοινός παρανομαστής σε όλες τις αποφάσεις αυτές είναι η ενίσχυση της αποτρεπτικής ικανότητας του Κλάδου με την μεγιστοποίηση της αξιοποίησης των υπαρχόντων μέσων και ο παραγκωνισμός των διαφόρων παλαιότερων αμφιλεγόμενων σκέψεων (π.χ. ενοικίαση FREMM) που εν πολλοίς ήταν ανέφικτες υπό τις παρούσες συνθήκες. Έτσι λοιπόν, εντοπίζουμε τις κινήσεις αυτές να κινούνται στους παρακάτω άξονες:
  • Αύξηση της οροφής των υποβρυχίων: Μέσω της προσπάθειας εξεύρεσης λύσης στο θέμα της παραλαβής των 3 (+2;) υποβρυχίων Type 214 και του S118 Ωκεανός, αλλά και της αναστολής της απόφασης παροπλισμού των 3 εναπομεινάντων Type 209/1100, όπως πληροφορούμαστε από τον καλό ιστότοπο Defence-point.gr (μια ενδιαφέρουσα ανάλυση του οποίου για το θέμα αυτό, μπορείτε να διαβάσετε εδώ: http://www.defence-point.gr/news/?p=92962). Αν και το πρώτο σκέλος είναι αποκλειστικά θέμα πολιτικής ηγεσίας (και μάλιστα οι όποιες αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν σε ανώτατο επίπεδο), το δεύτερο είναι η μοναδική άμεσα εφαρμόσιμη λύση για να επιτευχθεί ο επιδιωκόμενος στόχος. Αυτό ενισχύεται από την επίλυση (επιτέλους...) του ζητήματος των συσσωρευτών με την κατακύρωση της προμήθειάς τους στην εταιρεία Sunlight (βλ. εδώ: http://hellarmforces2010.blogspot.gr/2014/01/blog-post.html), αλλά και από την απόφαση της μη πώλησης ως "σκραπ" του παροπλισθέντος S110 Γλαύκος, ώστε αυτό να αξιοποιηθεί ακόμη περισσότερο ως πηγή ανταλλακτικών για τα 3 υποβρύχια του ιδίου τύπου που θα παραμείνουν σε υπηρεσία.

  •  Επαύξηση της παρουσίας του Π.Ν. στο Ανατολικό Αιγαίο. Και εδώ υπάρχουν δύο σκέλη το πρώτο αφορά τις συνεχείς περιπολίες και γενικότερα την επιτήρηση στην περιοχή και το δεύτερο την δυνατότητα ταχείας μεταφοράς ενισχύσεων σε κάποιο νησί του Αιγαίου. Υπό αυτά τα δεδομένα δεν είναι τυχαίο ότι προτεραιότητα στα διάφορα προγράμματα συντήρησης και υποστήριξης των πλοίων του Στόλου (βλ. και παρακάτω), φαίνεται ότι δίνεται προτεραιότητα σε αυτά που αφορούν τις κανονιοφόρους και τα αρματαγωγά. Ίσως δεν να μην είναι τυχαία και η απόφαση του Κλάδου να δοκιμάσει νέο σύστημα βαφής χαμηλής παρατηρησιμότητας των πλευρικών αριθμών αναγνώρισης ακριβώς σε πλοία αυτών των τύπων (βλ. εδώ http://hellarmforces2010.blogspot.gr/2013/11/blog-post_8.html και εδώ http://hellarmforces2010.blogspot.gr/2013/11/blog-post_18.html). Εκτός από τις καθαρά επιχειρησιακές αποστολές όμως, η συνεχής "επίδειξη σημαίας" από το Π.Ν. στη περιοχή υλοποιείται και με την εντατικοποίηση διαφόρων αποστολών κοινωνικού χαρακτήρα ακόμη και όταν άλλοι αρμόδιοι Φορείς του Δημοσίου αδυνατούν να ανταποκριθούν. Κάποιες εξ αυτών είναι οι περιοδείες του ΠΓΥ Α374 Προμηθεύς για παροχή υγειονομικής περίθαλψης σε κατοίκους ακριτικών νησιών, οι αεροδιακομιδές ασθενών με ελικόπτερα της Δ.Ε.Ν. και οι διάφορες αποστολές Έρευνας-Διάσωσης υπό δυσμενέστατες καιρικές συνθήκες κλπ. Ενδεικτικό όμως της σημασίας που αποδίδεται στην ανάγκη επιτήρησης της περιοχής του Ανατολικού Αιγαίου είναι και οι συχνότατες επισκέψεις της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας σε ναυτικά παρατηρητήρια και φυλάκια της περιοχής αλλά και διάφορα προγράμματα βελτίωσης των συνθηκών διαβίωσης σε αυτά, με στόχο την ανύψωση του ηθικού του προσωπικού που υπηρετεί εκεί. Αξιοσημείωτη -για λόγους αποτροπής- κίνηση, είναι επίσης και η επισήμανση του ρόλου των επάκτιων Σ.Κ.Β. Exocet μέσω εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και επισκέψεων σε αυτές, κάτι που παλαιότερα συνέβαινε πολύ σπάνια. Για την δε δυνατότητα μεταφοράς ενισχύσεων στην ΠΕ της ΑΣΔΕΝ με μέσα του Π.Ν. η Δ.Α.Δ υλοποιεί διάφορα για την αξιοποίηση των διαθέσιμων μέσων της, όπως τροποποιήσεις στα Α/Γ τύπου Ιάσων (συμπεριλαμβανομένης και της αντικατάστασης των ελικών από νέες που εκτιμάται ότι θα προσδίδουν και αυξημένη μέγιστη ταχύτητα στα σκάφη αυτά) και η προώθηση της υπογραφής σύμβασης FOS για τα ΠΤΜ Zubr. Ειδικά για τα τελευταία, σύμφωνα με κάποιες πηγές, η πρόθεση είναι να επανέλθει σε πλήρως επιχειρησιακή κατάσταση ακόμη ένα σκάφος του τύπου τουλάχιστον, κάτι που φυσικά "περνά" μέσα από την υλοποίηση της προαναφερθείσας σύμβασης.

  • Αναβάθμιση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων της ΔΥΚ. Η ανάληψη της ηγεσίας του ΓΕΝ από έναν άνθρωπο προερχόμενο από την Μονάδα αυτή, εκτιμάται ότι έχει ευεργετικές συνέπειες στον τομέα αυτό. Εξάλλου οι ναυτικές ειδικές επιχειρήσεις θεωρούνται κρισιμότατες παράγοντας σε περιβάλλοντα όπως αυτό του Αιγαίου, χωρίς να θέλουμε να επεκταθούμε περισσότερο επ' αυτού εδώ. Πέραν λοιπόν από μια σειρά προγραμμάτων απόκτησης/αναβάθμισης διαφόρων υλικών για την ΔΥΚ, μεγάλη αναβάθμιση θα επιφέρει και η επιδιωκόμενη απόκτηση μεταχειρισμένων σκαφών Mk.V από το Αμερικανικό Ναυτικό. Σημειώνεται πως η Μονάδα έχει καίριο ρόλο στους αντίστοιχους σχεδιασμούς του ΓΕΕΘΑ και της ΔΔΕΕ, στα πλαίσια της οποίας έχει αναβαθμιστεί ακόμη περισσότερο και η ήδη στενή συνεργασία με την ΜΥΑ του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.

  • Εξεύρεση λύσης στο θέμα των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας. Με την περίπτωση ενοικίασης των γαλλικών Atlantique 2 να έχει παγώσει, η ηγεσία του Π.Ν. εξετάζει και κάθε άλλη εναλλακτική επιλογή, πάντοτε όσο επιτρέπουν τα πενιχρά διαθέσιμα κονδύλια. Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί συναντήσεις με τους εκπροσώπους εταιριών που έχουν προσκομίσει συγκεκριμένες προτάσεις. Για το συγκεκριμένο ζήτημα όμως επιφυλασσόμαστε να αναφερθούμε εκτενέστερα όταν υπάρξουν πιο σαφείς εξελίξεις. Προς το παρόν πάντως καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε οι σχετικές ανάγκες να καλύπτονται στοιχειωδώς σε συνεργασία με την Π.Α. αλλά και με την Υπηρεσία Εναέριων Μέσων του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.

  • Επίτευξη και διατήρηση της μέγιστης δυνατής διαθεσιμότητας των λοιπών υπαρχόντων μέσων αλλά και την αύξηση της μαχητικής ικανότητας του προσωπικού: Για το πρώτο σκέλος ήδη έχει προωθηθεί (και προβλέπεται να συνεχιστεί) μια σειρά προγραμμάτων συντήρησης και εφοδιαστικής υποστήριξης των πλοίων επιφανείας, των ελικοπτέρων αλλά και διαφόρων κρίσιμων οπλικών και ηλεκτρονικών συστημάτων, όπως άλλωστε τακτικά επισημαίνουμε εδώ στο HAF. Το δεύτερο σκέλος έχει να κάνει κυρίως με την εντατικοποίηση και την περαιτέρω ρεαλιστικοποιήση της εκπαίδευσης. Παρά τις ραγδαίες περικοπές στις λειτουργικές δαπάνες, έχει καταβληθεί προσπάθεια για την υλοποίηση του συνόλου των προγραμματισθέντων ασκήσεων και λοιπόν εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Ακόμη και στις περιπτώσεις όπου έχουμε μείωση της χρονικής διάρκειας των δραστηριοτήτων αυτών, στην πραγματικότητα έχουμε την συμπύκνωση του εκπαιδευτικού προγράμματος ώστε να εξεταστούν όλα τα προβλεπόμενα αντικείμενα σε μικρότερο χρόνο. Τα ποσοστά διαθεσιμότητας του υλικού αλλά και οι επιδόσεις προσωπικού και μέσων σε όλες τις εκτελεσθείσες ασκήσεις το τελευταίο διάστημα, επιβεβαιώνουν την επίτευξη των στόχων αυτών. 
Προφανώς και δεν είναι άσχετη με όλα αυτά η δήλωση του Α/ΓΕΝ προ μερικών εβδομάδων στη Σ.Ν.Δ., όπου μεταξύ άλλων τόνισε πως "σε συνεργασία με την πολιτικη ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης και με την ηγεσία του ΓΕΕΘΑ, καθημερινά κάνουμε πράξη την υποστήριξη και τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων μονάδων. Πέρα από αυτό, με πλάνο και στοχευμένες κινήσεις, προβαίνουμε στις κατάλληλες ενέργειες για τις απαραίτητες προσθήκες στον Στόλο μας".  Τα παραπάνω, όσο και αν φαίνονται στοιχειώδη και εν πολλοίς αυτονόητα, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να θεωρούνται δεδομένα υπό το βάρος των καταστάσεων που αντιμετωπίζει η χώρα, κάτι που επιβεβαιώνεται από άλλα αντίστοιχα παραδείγματα διεθνώς... Η σημερινή στρατιωτική ηγεσία του Κλάδου (αλλά και του συνόλου των Ενόπλων Δυνάμεων) καταβάλει αξιέπαινες προσπάθειες υπό αντίξοες συνθήκες και αυτό που χρειάζεται είναι να αφεθεί να ολοκληρώσει το έργο της... Για οτιδήποτε άλλο παραπέμπουμε σε όσα έγραψε ο Σ. Βλάσσης εδώ http://www.enkripto.com/2014/01/blog-post_38.html, τα οποία και μας βρίσκουν απολύτως σύμφωνους.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου