Παρασκευή, 9 Αυγούστου 2013

Οι ήρωες της αεροπυρόσβεσης από τη Θεσσαλονίκη!


Γράφει ο Γιάννης Νικήτας
(giannisnikitas@gmail.com)

Φωτογραφίες Γιάννης Νικήτας,
Χρήστος Οικονόμου (διοικητής 383Μ)

Λίγες είναι οι μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας με τόση μεγάλη προσφορά στο κοινωνικό σύνολο και στην πατρίδα όσο αυτή την που εδρεύει στην 113 Πτέρυγα Μάχης, στο αεροδρόμιο «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» στην όμορφη Θεσσαλονίκη. Με χιλιάδες ώρες πτήσης στην πλάτη τους τα Canadair της 383 Μοίρας είναι πραγματικά ο από μηχανής Θεός για περιουσίες και ανθρώπους που κινδυνεύουν.

Δεν θα ήταν υπερβολή να λέγαμε πως η 383 Μοίρα, διαθέτοντας ένα από τα πιο σύγχρονα μέσα αεροπυρόσβεσης αποτελεί την αιχμή του δόρατος στον τομέα αλλά και για την πρόληψη μέσω των διαρκών πτήσεων που εκτελεί πάνω από τις δασικές εκτάσεις της χώρας μας. Κάθε καλοκαίρι δίνει τον δικό της αγώνα και φυσικά σε όλη αυτή την μάχη με την πύρινη λαίλαπα υπάρχουν και απώλειες όπως συνέβη με τους Στοϊλίδη και Χατζούδη που βρήκαν τραγικό θάνατο μετά από την συντριβή του αεροσκάφους τους, στα Στύρα Ευβοίας στις 23 Ιουλίου του 2007.

Η κοινωνική προσφορά της ΠΑ στον τομέα της αεροπυρόσβεσης είναι γιγαντιαία κάθε καλοκαίρι μας λέει ο μοίραρχος της 383 Χρήστος Οικονόμου, στην πρώτη του κουβέντα προς εμάς. Έχουμε περάσει την πύλη της 113 και κατευθυνόμαστε στο γραφείο του μοιράρχου όπου θα έχουμε την πρώτη μας κουβέντα για την 383Μ και την αεροπυρόσβεση. Δυστυχώς, η προβολή της ΠΑ ως προς τον καθαρά κοινωνικό της ρόλο από τα περισσότερο ΜΜΕ και ιδίως τα τηλεοπτικά κανάλια είχε ελάχιστη αν όχι μηδενική. Κι όμως κάθε καλοκαίρι και για να είμαστε ακριβέστεροι από τις αρχές Μαΐου έως τα τέλη του Οκτώβρη πληρώματα και μηχανές εργάζονται διαρκώς υπό θερμοκρασίες που οι περισσότεροι θα ήθελαν να είναι στο δροσερό δωμάτιο του κλιματιστικού ή στις αμμουδιές των ακτών μας.

Παρόλα αυτά κάποιοι εκλεκτοί, χειριστές, μηχανικοί και τεχνικοί φροντίζουν ώστε ανά πάσα ώρα και στιγμή τα αεροσκάφη να είναι πανέτοιμα με τις μεγαλύτερες διαθεσιμότητες που ειδικά όσον αφορά τα CL-415 αγγίζουν το 100%, ποσοστό που συνεπάγεται παγκόσμια πρωτιά!

«Για μας το χαμόγελο που θα δούμε από έναν κάτοικο που του σώσαμε το χωράφι ή ακόμα περισσότερο το σπίτι μας αρκεί, είναι μια ηθική ικανοποίηση πολύ μεγαλύτερη από τις όποιες διακρίσεις και βραβεία θα πάρουμε κατά την διάρκεια της καριέρας μας» τονίζει. Ένας άλλος πολύ καλός φίλος που υπηρετεί στην 383 μας αναφέρει χαρακτηριστικά: «Δεν είμαστε ήρωες, δεν είμαστε υπεράνθρωποι, απλά αγαπούμε αυτό που κάνουμε και λειτουργούμε με μεράκι και επαγγελματισμό» και συνεχίζει λέγοντας «όταν είχαμε πάει στο Ισραήλ οι Ισραηλινοί στην κυριολεξία δεν πίστευαν σε αυτά που έβλεπαν, 100% πετυχημένες ρίψεις, επικίνδυνες υδροληψίες, εναέριες διεισδύσεις πετώντας μερικά μέτρα πάνω από το ανάγλυφο και φυσικά όλα αυτά όχι απλά εντυπωσίασαν τους Ισραηλινούς αλλά ήταν και από τα πρώτα στοιχεία που τους έκαναν να αντιληφθούν πως οι Έλληνες Ιπτάμενοι ανήκουν στην ελίτ διεθνώς, φυσικά ούτε λόγος για τους Τούρκους» μας αναφέρει.
Η κοινωνική αλληλεγγύη και η αγάπη για τον συνάνθρωπο είναι τα δύο συστατικά στοιχεία που κάνουν τους Έλληνες Ιπταμένους να ξεχωρίζουν διεθνώς σε έναν ακόμα τομέα όπως αυτός της αεροπυρόσβεσης.

ΑΕΡΟΠΥΡΟΣΒΕΣΗ
Η ΠΑ, διαθέτοντας ένα στόλο πυροσβεστικών αεροσκαφών αποτελούμενο από CL-415, CL-215 και PZL M-18B, συμμετέχει κάθε χρόνο, ενεργά στο έργο του Πυροσβεστικού Σώματος. Από την έναρξη της πυροσβεστικής περιόδου την 1η Μαΐου μέχρι και το πέρας της, την 31 Οκτωβρίου, τα αεροσκάφη της ΠΑ επιχειρούν από τις μητρικές Μονάδες ή από καθορισμένα αεροδρόμια διασποράς όπου μετασταθμεύουν προκειμένου να βρεθούν έγκαιρα σε εστίες πυρκαγιών σε όλη την επικράτεια και σύμφωνα με το σχεδιασμό του Πυροσβεστικού Σώματος. Τα πληρώματά τους, βρίσκονται σε ετοιμότητα από το πρώτο μέχρι το τελευταίο φως της ημέρας.

Παράλληλα, εκτελούνται πτήσεις περιπολίας και δασοεπιτήρησης πάνω από όλη τη χώρα για τον έγκαιρο εντοπισμό εστιών πυρκαγιάς, από πυροσβεστικά αλλά και από άλλα αεροσκάφη της ΠΑ (εκπαιδευτικά κ.λπ.), ενώ τα αεροσκάφη που εκτελούν τις διάφορες αποστολές τους, ενημερώνουν τις αρμόδιες αρχές στην περίπτωση εντοπισμού κάποιας εστίας πυρκαγιάς. Αυτό εξασφαλίζει την έγκαιρη προειδοποίηση και την άμεση επέμβαση από τις επίγειες αλλά και τις εναέριες δυνάμεις συμβάλλοντας έτσι αποτελεσματικά στην προστασία του φυσικού μας πλούτου. Επιπλέον, η ΠΑ διαθέτει προσωπικό και μέσα με σκοπό την επιτήρηση περιοχών (περιπολίες) που παρουσιάζουν υψηλό κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιών ενώ παρέχει εξειδικευμένα στελέχη και υλικά στις επίγειες πυροσβεστικές δυνάμεις όπου και όποτε υπάρχει ανάγκη.

Η 383 ΜΟΙΡΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ & ΑΕΡΟΠΥΡΟΣΒΕΣΗΣ
Η 383 ΜEEA (Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων & Αεροπυρόσβεσης) είναι μία από τις νεότερες Μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας. Συγκροτήθηκε στις 16-5-2003, ως αποτέλεσμα της διαίρεσης της διογκωμένης σε προσωπικό και μέσα 355 ΜΤΜ. Η Μοίρα διαθέτει οκτώ (8) αεροσκάφη (α/φ) CL-415, τα οποία άρχισαν να παραλαμβάνονται τον Ιανουάριο του 1999, ενταγμένα στην 355 ΜΤΜ στην Αεροπορική Βάση Ελευσίνας (112 ΠΜ). Επιχειρεί με αυτά τα α/φη σε αποστολές Αεροπυροσβεσης, Τακτικών Μεταφορών και Έρευνας – Διάσωσης.

Ο ιδιαίτερος ρόλος της Μοίρας, αυτός της Αεροπυρόσβεσης, αποτελεί μέρος του κοινωνικού προσώπου της Πολεμικής Αεροπορίας, στα πλαίσια της προσφοράς της στην Ελλάδα και τους πολίτες της. Η παρουσία των CL-415 κάθε καλοκαίρι στις εσχατιές της Ελλάδας, απηχούν το καταξιωμένο στον Έλληνα πολίτη αλλά και τη διεθνή κοινότητα πρόσωπο προσφοράς και αλληλεγγύης, που τόσο ανάγκη έχουν οι σύγχρονες κοινωνίες.

Τα α/φη της Μοίρας είναι κοντά στον Έλληνα και γενικότερα κοντά στον άνθρωπο, εκτελώντας αποστολές μεγάλης δυσκολίας και σημασίας για το κοινωνικό σύνολο: Καταπολεμώντας δασικές πυρκαγιές που νέμονται το φυσικό πλούτο της χώρας και την περιουσία των Ελλήνων, περιπολώντας τα επίκαιρα σημεία της επικράτειας με στόχο την πρόληψη και άμεση επέμβαση στις πυρκαγιές εν τη γενέσει, ερευνώντας για τη διάσωση ναυαγών, προσφέροντας βοήθεια σε κάθε γωνιά της Μεσογείου.

Κατά τη θερινή περίοδο και κατά τα έτη 1999-2006 η Μοίρα επιχειρούσε τόσο από την 112 ΠΜ, όσο και από αεροδρόμια διασποράς, όπου συγκροτούνται Κλιμάκια Αεροπυρόσβεσης, σύμφωνα με της ετήσιες απαιτήσεις του Πυροσβεστικού Σώματος, το οποίο έχει τον επιχειρησιακό έλεγχο των Α/Φ κατά τη θερινή περίοδο. Τα Α/Φ αναπτύσσονταν στα Α/Δ Μακεδονίας (113 ΠΜ) και Ανδραβίδας (117 ΠΜ), ενώ μεταστάθμευσαν ως έκτακτα κλιμάκια ανά την επικράτεια (π.χ. Ηράκλειο, Σούδα, Ρόδος, Κάρπαθος, Καλαμάτα) όπου εκδηλώθηκαν πυρκαγιές. Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η συμβολή των Α/Φ στην περιφρούρηση της χώρας και ιδιαίτερα της Αττικής κατά τους Ολυμπιακούς του 2004 αλλά και στην καταστολή των μεγάλων δασικών πυρκαγιών στο Νέο Βουτζά και κατά την πτώση τους Α/Φ της HELIOS το 2005.
Το 2006 βρήκε τα Α/Φ της Μοίρας να επιχειρούν διαδοχικά σε μερικές από τις δυσκολότερες και καταστροφικότερες πυρκαγιές των τελευταίων ετών, πετώντας από τη Μυτιλήνη στη Ζάκυνθο και από τη Λακωνία στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής, πολεμώντας την καταστροφή. Κατά τη χειμερινή περίοδο, η Μοίρα διατηρεί ετοιμότητα για αποστολές Αεροπυρόσβεσης και Α/Ν (Αεροναυαγωσωστικό). Το αποκορύφωμα της προσφοράς της ήταν η συμμετοχή στις καταστροφικότερες πυρκαγιές που ταλάνισαν τη χώρα το 2007, 2008 και 2009. 

Στο πλαίσιο της εξωτερικής πολιτικής της χώρας και της ενίσχυσης άλλων κρατών που επλήγησαν από καταστροφικές πυρκαγιές, η Μοίρα από ιδρύσεώς της συμμετείχε σε Αεροπυροσβέσεις στις καταστροφικές πυρκαγιές της νότιας Γαλλίας (2003) και Πορτογαλίας (2004), ενώ τα Α/Φ και τα πληρώματα της Μοίρας συμμετείχαν σε πυροσβέσεις στην Τουρκία (διυλιστήρια TURPAS μετά το σεισμό του 1999) και στην Κύπρο (2001-2002), όταν υπηρετούσαν ακόμα στην 355 ΜΤΜ, συμβάλλοντας, πέρα από την κοινωνική και ανθρωπιστική αποστολή τους και στην εξωτερική πολιτική της χώρας μας. Επίσης έχουν επιχειρήσει τα έτη 2007, 2008 και 2009 στην Αλβανία.
Το 2006 η Μοίρα εγκαταστάθηκε στο αεροδρόμιο Μίκρας (113 Π.Μ.), σε εκτέλεση απόφασης του ΑΑΣ, της 20-12-2004. Έκτοτε αναπτύσσει Κλιμάκια ανάλογα με τις απαιτήσεις στα Α/Δ Ελευσίνας (112ΠΜ) και Ανδραβίδας (117ΠΜ), ή και έκτακτα κλιμάκια όπου και όταν απαιτηθεί.

Οργάνωση- Προσωπικό 383 ΜΕΕΑ
H 383 Mοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων & Αεροπυρόσβεσης υπάγεται διοικητικά στην 113 Πτέρυγα Μάχης, η οποία έχει έδρα το αεροδρόμιο της Μακεδονίας στην Θεσσαλονίκη και η οποία με την σειρά της υπάγεται στην Διοίκηση Αεροπορικής Υποστήριξης. Σε ότι αφορά τη στελέχωση της Μοίρας, εκτός από τον Διοικητή, τον Αξιωματικό Επιχειρήσεων και τους Διοικητές Σμηνών υπάρχει ο επαρκής αριθμός Ιπταμένων για το σύνολο των αεροσκαφών CL-415 προκειμένου να υποστηριχθούν οι επιχειρήσεις αεροπυρόσβεσης, ακόμη και όταν αυτές είναι συνεχείς και παρατεταμένες. Το δύσκολο πτητικό έργο δεν είναι δυνατό να έρθει σε πέρας χωρίς την βοήθεια των Τεχνικών οι οποίοι εργάζονται νυχθημερόν για να είναι τα αεροσκάφη μας πάντοτε διαθέσιμα για πτήση.

Αποστολές
Η κύρια αποστολή της Μοίρας είναι η Αεροπυρόσβεση, μια πολύ απαιτητική αποστολή, ιδιαίτερα κατά τις φάσεις της υδροληψίας και της ρίψης, η οποία γίνεται με ελάχιστο ύψος τα 100 πόδια (30 μέτρα). Είναι χαρακτηριστικό ότι κανένας κύκλος υδροληψίας – ρίψης δεν είναι ίδιος με τον επόμενο, πόσο μάλλον οι αποστολές. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η κατάσταση ανέμου και θάλασσας μεταβάλλεται απρόσμενα στη διάρκεια μιας αποστολής, το ίδιο και οι απαιτήσεις για ρίψη σε συγκεκριμένα μέτωπα μιας πυρκαγιάς.

Επίσης, τα πληρώματα δε γνωρίζουν από την αρχή τον προορισμό τους και την περιοχή επιχειρήσεων. Είναι συνεχώς σε ετοιμότητα 20 λεπτών, χρόνος που δεν επιτρέπει λεπτομερή σχεδιασμό της αποστολής. Ο σχεδιασμός στην ουσία γίνεται επί του πεδίου της πυρκαγιάς, η οποία είναι κάθε φορά και σε διαφορετικό μέρος της Ελλάδας (και όχι μόνο). Τα αεροσκάφη – αν και η εκμετάλλευση τους ανήκει αποκλειστικά στην Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) – κατά την πυροσβεστική περίοδο (από 1/5 ως 31/10) τίθενται υπό τον επιχειρησιακό έλεγχο του Αρχηγείου Πυροσβεστικού Σώματος, το οποίο είναι υπεύθυνο για την επιλογή του αριθμού, του τύπου και της σύνθεσης των εναέριων μέσων που θα διατεθούν για την καταπολέμηση της κάθε πυρκαγιάς, δίνοντας τις εντολές απογείωσης στις αντίστοιχες Μοίρες ή Φορείς.

Με την λήψη της εντολής τα αεροσκάφη απογειώνονται εντός 20 λεπτών και κατευθύνονται από την συντομότερη διαδρομή στην περιοχή της πυρκαγιάς. Δευτερευόντως τα αεροσκάφη μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μικρής κλίμακας αερομεταφορές καθώς και για την εκτέλεση ειδικών επιχειρήσεων σε συνεργασία και με άλλους κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας. Εκτός από τις αποστολές Αεροπυρόσβεσης, η Μοίρα αναλαμβάνει ετοιμότητες και αποστολές Έρευνας – Διάσωσης, οπότε το πλήρωμα συμπληρώνεται από δύο Μηχανοσώστες και το Α/Φ εξοπλίζεται με φουσκωτή λέμβο για την περισυλλογή των ναυαγών. Αυτή αναπτύσσεται στην περίπτωση που οι συνθήκες της θάλασσας επιτρέπουν την προσθαλάσσωσή του Α/Φ.
Πέρα από τις αποστολές αυτές, τα Α/Φ CL-415 εκτελούν και ελαφρές τακτικές μεταφορές, όταν επικρατούν καλές καιρικές συνθήκες, ακόμα και κατά τις νυκτερινές ώρες, λόγω του πληρέστατου εξοπλισμού ναυτιλίας που διαθέτουν. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται κάλλιστη διαχείριση του δυναμικού μεταφορικών Α/Φ.

Εκπαίδευση
Η θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των Ιπταμένων, πραγματοποιείται στο ΣΜΕΤ (Σμήνος Μετεκπαίδευσης) της 113ΠΜ και αφορά Συγκυβερνήτες, Κυβερνήτες και Εκπαιδευτές στα αεροσκάφη CL-415. Οι λοιπές εκπαιδεύσεις που αφορούν Αρχηγούς σχηματισμού και Δοκιμαστές αέρος γίνονται στην Μοίρα. Δίδεται ιδιαίτερη βαρύτητα τόσο στο υψηλό επίπεδο θεωρητικής κατάρτισης όσο και στην ρεαλιστική και υπό επιχειρησιακές συνθήκες εξάσκηση των Ιπταμένων με κύριο γνώμονα την Ασφάλεια Πτήσεων και Εδάφους η οποία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της πολιτικής χρησιμοποίησης όλων των ιπτάμενων και μη μέσων της ΠΑ. Για την εκτέλεση της αποστολής της η Μοίρα διαθέτει 8 Α/Φ CL-415.
Σε ό,τι αφορά το προσωπικό της Μοίρας, ο κύριος όγκος αποτελείται από Ιπταμένους, απόφοιτους της Σχολής Ικάρων, οι οποίοι εντάσσονται στη Μοίρα μετά από υπηρεσία σε Μοίρες Μαχητικών Α/Φ, ενώ αρκετοί προέρχονται απ’ ευθείας από τη Σχολή Ικάρων. Επίσης, στις αποστολές πέραν της Αεροπυρόσβεσης επιβαίνουν στα Α/Φ και Μηχανικοί της Μοίρας Συντήρησης Αεροσκαφών (ΜΣΑ) της 113ΠΜ.


Ονομασία και έμβλημα της Μοίρας
Το βάπτισμα της Μοίρας σύμφωνα με τις παραδόσεις της Πολεμικής Αεροπορίας, δε θα μπορούσε να είναι άσχετο με τη θάλασσα, η επαφή με την οποία δεσπόζει στην αποστολή της 383 ΜΕΕΑ. Επιλέχτηκε λοιπόν το όνομα «ΠΡΩΤΕΑΣ», με το οποίο καλούν τα α/φη, συνδυάζοντας παράλληλα τον αριθμό του α/φους ή το χαρακτηριστικό του σχηματισμού που ανήκουν.
Ο Πρωτέας, σύμφωνα με την ελληνική μυθιστορία ήταν ένας από τους Άτλαντες, που συμβολικά στήριζαν τη γη, την οποία και είχαν εξερευνήσει διαμέσου του Ατλαντικού Ωκεανού. Ταγμένος στην ακολουθία του Ποσειδώνα, θεός της θάλασσας και ο ίδιος, είχε την ιδιαίτερη δύναμη να μεταμορφώνεται σε διάφορες κινούμενες ή ακίνητες μορφές. Ήταν επίσης γνωστός για την ικανότητά του να προλέγει το μέλλον, γι’ αυτό και πολλοί τον αναζητούσαν. Αυτός, μεταμορφωνόταν για να τους αποφύγει. Έτσι για να αποκτήσει κανείς μια προφητεία από τον γερο – Πρωτέα έπρεπε να τον αιφνιδιάσει και να τον αρπάξει σφιχτά. Δεν είχε σημασία τι μορφή θα έπαιρνε, λιονταριού, φιδιού, φωτιάς, δράκοντα ή νερού. Αν δεν τον κρατούσε κανείς σφιχτά δραπέτευε. Έπρεπε ο ενδιαφερόμενος να τον εξαντλήσει για να προβλέψει ο Πρωτέας το μέλλον του.

Το έμβλημα της 383ΜΕΕΑ συμβολίζει την αέναη μάχη μεταξύ καλού και κακού ενώ παράλληλα δεσπόζει η επικράτηση του νερού (μπλε αετός) ενάντια στις καταστροφικές τάσεις της φωτιάς (κόκκινος δράκος). Στη σύνθεση τίθεται σε περίοπτη θέση το εθνόσημο με τους ομόκεντρους κύκλους, ενώ το ρητό της Μοίρας είναι το «Διήλθωμεν δια πυρός και ύδατος» (και εξήγαγες ημάς εις αναψυχήν) δηλαδή «περάσαμε μέσα από φωτιά και νερό» (και μας οδήγησες σε αναζωογόνηση), φράση που περιέχεται στα τελευταία λόγια του Άγιου Κοσμά του Αιτωλού προς τους Τούρκους δημίους του.
Το ρητό συμβολίζει παραστατικά τον κύκλο υδροληψίας και ρίψης του νερού στη φωτιά, διαδικασία που χαρακτηρίζει την επιχειρησιακή τακτική της Μοίρας. Το σήμα του αεροπλάνου που φέρεται από τα πληρώματα απεικονίζει ένα CL-415 εν πτήση, ενώ στο φόντο δεσπόζει η ελληνική σημαία. Ανάλογο είναι και το σήμα που φορούν όσοι έχουν ήδη συμπληρώσει 1000 ώρες στον τύπο.

Το αεροσκάφος CL-415 Canadair
Το Bombardier (πρώην Canadair) CL-415 (SuperScooper) είναι ένα καναδικό αμφίβιο αεροσκάφος, ειδικά σχεδιασμένο για ρόλους αεροπυρόσβεσης. Σχεδιασμένο στη δεκαετία του ’90, το α/φος CL-415 αποτελεί παγκοσμίως το πιο σύγχρονο μέχρι στιγμής πυροσβεστικό αεροπλάνο. Βασισμένο στον πρόγονό του, το CL-215, διατηρεί αρκετά στοιχεία από αυτό, πλαισιωμένα όμως με πολλές τεχνολογικές αναβαθμίσεις. Το CL-415 έκανε την πρώτη του πτήση το Δεκέμβριο του 1993 και οι πρώτες παραδόσεις άρχισαν τον Νοέμβριο του 1994. Οι διαφορές του CL-415 σε σχέση με τον παλαιό του πρόγονο, το CL-215, είναι ουσιώδεις, αν και ορατές μόνο από μικρή απόσταση, και περιλαμβάνουν:

>Σύγχρονο cockpit νέας γενιάς, με οθόνες υγρών κρυστάλλων, όπως σε όλα τα σύγχρονα πολιτικά α/φη.
>Κινητήρες Turboprop συζευγμένες με σύγχρονης αεροτομής έλικες, με αποτέλεσμα τη θεαματική αύξηση των επιδόσεων, της δυνατότητας ελιγμών και της ασφάλειας πτήσεων στο απαιτητικό περιβάλλον της Αεροπυρόσβεσης.
>Ραδιοβοηθήματα και συσκευές επικοινωνιών τελευταίας τεχνολογίας.
>Αεροδυναμικά βοηθήματα που βελτιστοποιούν την απόδοση του α/φους, ιδιαίτερα σε χαμηλά ύψη.
>Πηδάλια με υδραυλική υποβοήθηση.
>Μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα, η οποία, συνδυασμένη με τη μεγαλύτερη ταχύτητα και βαθμό ανόδου, αυξάνει σημαντικά τις ρίψεις νερού στη μονάδα του χρόνου.
>Νέο ελεγχόμενο ηλεκτρονικά σύστημα άφεσης νερού, με τέσσερις θυρίδες απόρριψης του φορτίου νερού, το οποίο βάλλεται συνολικά ή τμηματικά, με διαχωρισμό που εξασφαλίζει την κάλλιστη διασπορά του και κάλυψη εδάφους, ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν.
>Βελτιωμένο σύστημα ανάμιξης επιβραδυντικού αφρού.
Ο αμφίβιος χαρακτήρας του, επιτρέπει την εκμετάλλευση υδάτινων περιοχών (θάλασσες, λίμνες) οι οποίες βρίσκονται στην περιοχή μιας φωτιάς, καθώς έχει τη δυνατότητα να συλλέγει νερό από αυτές και να επαναλαμβάνει τη διαδικασία υδροληψίας – ρίψης, χωρίς να χρειάζεται επιστροφή σε αεροδρόμιο για να παραλάβει φορτίο νερού. Το φορτίο αυτό εμπλουτίζεται από ποσότητα αφρού, πολλαπλασιάζοντας την αποτελεσματικότητα της ρίψης ενίοτε 2-3 φορές. Το εξελιγμένο σύστημα νερού με τέσσερεις πόρτες, δίνει μεγάλη ευχέρεια επιλογών ρίψεων στα πληρώματα, ανάλογα με την κατάσταση που επικρατεί. Η αξιοποίηση του α/φους επεκτείνεται και σε άλλους ρόλους, λόγω των εγγενών χαρακτηριστικών του και τις δυνατότητας να μεταφέρει οκτώ επιβάτες και ένα μέλος πληρώματος επιπλέον των δύο Ιπταμένων που απαιτούνται για την πτήση του:

>Έρευνα για ναυαγούς και Διάσωση με τη χρήση ελαστικής λέμβου.
>Επιτήρηση δασών με δυνατότητα άμεσης επέμβασης.
>Υποστήριξη επιχειρήσεων αεροπυρόσβεσης εκτελώντας ελαφρές μεταφορές, πληρώματα και τεχνικό προσωπικό.
>Ελαφρές τακτικές μεταφορές, βελτιστοποιώντας την εκμετάλλευση των εναερίων μέσων της Πολεμικής Αεροπορίας στον τομέα αυτό. Ειδικότερα τα α/φη της διαμόρφωσης MP, μπορούν με τον κατάλληλο εξοπλισμό να εκτελέσουν τις εξής αποστολές, πέρα από τις παραπάνω.
>Έρευνα για ναυαγούς με εξελιγμένα ηλεκτρονικά μέσα εντοπισμού (FLIR, Radar, SLAR) και Διάσωση με τη χρήση ειδικής λέμβου (JETBOAT).
>Μεταφορά ασθενών.
>Ρίψεις αλεξιπτωτιστων.
>Επιτήρηση θαλάσσιων περιοχών.

Η επτάχρονη χρήση του α/φους έχει δείξει ότι πρόκειται για αξιόπιστο μέσο. Παρόλα αυτά, η χρήση του σε ένα ιδιαίτερα απαιτητικό περιβάλλον που περιλαμβάνει υδροληψίες θαλασσινού νερού και ρίψεις σε χαμηλά ύψη με αναταράξεις και αιφνίδια ρεύματα, το καθιστούν και απαιτητικό στη συντήρηση. Αυτή πραγματοποιείται με την εξής συχνότητα:
>Ανά 50 ώρες πτήσης
>Ανά 100 ώρες πτήσης
>Ετήσια Συντήρηση
>Εργοστασιακή συντήρηση ανά 6 έτη.

Ανακεφαλαιώνοντας, η ΠΑ και ειδικότερα οι Μοίρες Αεροπυρόσβεσης επιτελούν ένα μεγάλο κοινωνικό έργο αφιλοκερδώς προς τον ελληνικό λαό και κατ’ επέκταση προς την κοινωνία μας σώζοντας ανθρώπινες ζωές και περιουσίες. Δυστυχώς, πρέπει και εμείς ως πολίτες να κατανοήσουμε πως είναι αδύνατο μέσα στην πύρινη λαίλαπα να έχουμε ένα αεροσκάφος και μια υδροφόρα αποκλειστικά για το σπίτι μας. Από την άλλη πλευρά, η πολιτεία παρά την οικονομική κρίση οφείλει να σταθεί δίπλα της όχι μόνον με εξαγγελίες αλλά και έμπρακτα χρηματοδοτώντας την ΠΑ πρώτα ως προς τις ανάγκες για εκπαίδευση και συντήρηση της υλικοτεχνικής υποδομής και των αεροσκαφών και έπειτα προς αγορές νέων αεροσκαφών με γνώμονα την ασφάλεια των ιπταμένων και την βελτίωση του επιχειρησιακού της έργου.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου