Κυριακή 27 Οκτωβρίου 2013

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ – ΤΟ ''ΤΕΤΑΡΤΟ ΟΠΛΟ'' ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΔΟΞΑ!!


Την εθνική μας επέτειο, θα τη γιορτάσουμε με παρελάσεις, τελετές και κυρίως με καταθέσεις στεφανιών στο Μνημείο του Αγνωστου Στρατιώτη, για να τιμήσουμε τους ήρωες που έδωσαν και τη ζωή τους ακόμη για την Ελλάδα.
Στο εθνικό μας ηρώο όμως, που, πολύ σωστά, είναι αφιερωμένο στους πεσόντες και των τριών κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (Ε.Δ.), αναφέρονται τα τοπωνύμια των μαχών, εκτός πέντε νεότερων εγγραφών, που πολέμησε ο Στρατός Ξηράς (Σ.Ξ.), μόνο.
Δεν υπάρχει αναφορά για τις θυσίες του Εμπορικού Ναυτικού (Ε.Ν.), του τέταρτου όπλου των Ε.Δ., αφού κατά τη διάρκεια του πολέμου εντάσσεται σε αυτές, εξοπλίζεται και διεξάγει τις θαλάσσιες πολεμικές μεταφορές, που, λόγω της σπουδαιότητός τους, αποτελούν και τον κύριο στόχο του εχθρού.
Ετσι, κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι ναυτικοί που θυσιάστηκαν για την πατρίδα και μάλιστα με τον πολύ οδυνηρό θάνατο του ναυαγού, υπερβαίνουν τις 2.500! Κανένας άλλος κλάδος των Ε.Δ., εκτός του Σ.Ξ. φυσικά, δεν θρήνησε τόσο πολλούς νεκρούς! Καταστράφηκαν επίσης 429 πλοία, το 75% δηλαδή του εμπορικού μας στόλου, όταν η τότε θαλασσοκράτειρα Μεγάλη Βρετανία απώλεσε το 28% μόνο του δικού της! Ακόμη χάθηκαν και 551 πετρελαιοκίνητα / ιστιοφόρα, ήτοι το 66% της κατηγορίας αυτής.
Ασφαλώς, όσοι θυσιάζονται για την πατρίδα και μάλιστα σε πολεμικές επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως όπλου, σώματος, στολής, βαθμού, φύλου και προέλευσης, είναι όλοι τους ήρωες και ως ήρωες πρέπει να τιμώνται στον ιερό χώρο του Μνημείου του Αγνωστου Στρατιώτη!
Από το 1997 το Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος, προς τιμήν του, με παραστάσεις και έγγραφά του στη Βουλή των Ελλήνων, όπου υπάγεται το μνημείο αυτό, ζήτησε την αποκατάσταση αυτής της ολοφάνερης αδικίας, ώστε να εμφανιστούν επιτέλους και οι θυσίες των δύο Ναυτικών μας, Πολεμικού και Εμπορικού, στο εθνικό μας ηρώο!
 
ΤΑΫΓΕΤΟΣ: Φορτηγό ατμόπλοιο. Νηολ. Άνδρου 79, ολ. χωρ. 2.961 κόρων.
Πλοιοκτ. Α. Κούλουθρος. Στις 11/6/1917 έμφορτο με μετάλλευμα
τορπιλίσθηκε και βυθίστηκε στη Μεσόγειο. Απωλέσθηκαν τα 29
από τα 31 μέλη του πληρώματο
Ειδικά για τους αφανείς, αλλά επιφανείς ήρωες του Ε.Ν. θα αρκούσε μια εγγραφή ή ανάρτηση πινακίδας σε κάποιο σημείο του χώρου του μνημείου, με τα ονόματα των πέντε ωκεανών όπου έδρασαν τα εμπορικά μας πλοία στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Περαίνοντας και προς δόξαν της κρατικής αδιαφορίας ή και αγνωμοσύνης, σημειώνεται πως τον Ιανουάριο του 2007 ειδοποιήθηκαν, επισήμως, τρεις παλαίμαχοι του τελευταίου πολέμου, καταξιωμένοι και υπερήλικες φυσικά πλοίαρχοι, ότι επέκειτο η επιβράβευσή τους από την πολιτεία για τις υπηρεσίες που πρόσφεραν στον κατά θάλασσα συμμαχικό αγώνα. Η χαρά τους όμως μετατράπηκε σε απογοήτευση όταν... ξαναειδοποιήθηκαν πως η παρασημοφόρησή τους αναβάλλεται για... αργότερα!
Δυστυχώς, όμως, η προχωρημένη ηλικία τους, αφού ταξίδευαν από νωρίτερα του 1940 και η επιβαρυμένη, από τις κακουχίες της ναυτικής «ζωής», υγεία τους τούς ανάγκασε να... «μπαρκάρουν», ο ένας πέρυσι και οι άλλοι δύο 2010, για το τελαυταίο, πιο μακρινό χωρίς γυρισμό ταξίδι της ναυτικής σταδιοδρομίας τους.
 ΤΙΜΗ ΣΤΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΜΑΥΤΙΚΟ
Κατά τον Β ́ ΠΠ από το σύνολο των 500 περίπου ωκεανοπόρων φορτηγών ατμοπλοίων του ΕΕΝ βυθίστηκαν από πολεμικές ενέργειες περί τα 211. Επιπροσθέτως 107 φορτηγά μας απωλέσθηκαν από άλλες αιτίες.
Επίσης από τα 55 επιβατηγά πλοία, βυθίστηκαν τα 52. Ακόμη από τα 700 καΐκια χάθηκαν περί τα 500. 
Επισημαίνεται ότι διαταγές προς τα Γερμανικά Υποβρύχια, που εκδόθηκαν ήδη από τον πρώτο μήνα του Β ́ ΠΠ την 30-9-39, περιείχαν, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα: «.... τα Ελληνικά πλοία πρέπει να θεωρούνται ως εχθρικά .... Κατά τις επιθέσεις τα Υποβρύχια να παραμένουν αθέατα ....» 

Γερμανικό υποβρύχιο βυθίζει Ελληνικό πλοίο

Οι απώλειες του ΕΕΝ πρέπει να συγκριθούν με εκείνες του συνόλου των απωλειών των συμμαχικών εμπορικών πλοίων διαρκούντος του Β ́ ΠΠ. Κατά τα Βρετανικά στοιχεία, που αποκαλύφθηκαν μετά τον πόλεμο, οι Σύμμαχοι έχασαν συνολικά περί τα 2.600 εμπορικά πλοία,τα 95% των οποίων στον Ατλαντικό. Κατά συνέπεια οι απώλειες του ΕΕΝ σε φορτηγά και επιβατηγά, ανήλθαν στο 14% του συνολικού αριθμού των βυθισθέντων συμμαχικών εμπορικών πλοίων κατά τον Β ́ ΠΠ. 

Τα κυριότερα όπλα που χρησιμοποιήθηκαν κατά των εμπορικών πλοίων περιελάμβαναν τορπίλλες και νάρκες. Το σύνολο των ναρκών που ποντίστηκαν κατά την διάρκεια του  Β ́ ΠΠ υπολογίσθηκαν σε άνω των 700.000.
Από αυτές περί το 70% ποντίστηκαν από Αγγλία και Γερμανία. Οι νάρκες, μέχρι να εξουδετερωθούν μετά την λήξη του Β ́ ΠΠ, εξακολούθησαν να βυθίζουν πλοία γιά μεγάλο ακόμη διάστημα.
Κατά τη διάρκεια των Ιταλικών επιθέσεων κατά της Ελλάδας, πλοία του ΕΕΝ, υπό την προστασία του Πολεμικού μας Ναυτικού μετέφεραν ασφαλώς περί το 80% του πολεμικού υλικού και των στρατευμάτων σε λιμένες πλησίον του μετώπου, χρησιμοποιώντας περί τα 140 φορτηγά, 47 επιβατηγά και 56 ρυμουλκά.
∆εν είναι εφικτό στη συνοπτική αυτή περιγραφή να μνημονευτούν όλα τα δράματα και τα επιτεύγματα του ΕΝΝ κατά τον Β ́ΠΠ. Γι’ αυτό γίνεται ενδεικτικά μνεία σε δύο ιδιαίτερα σημαντικά περιστατικά. Το πρώτο αφορά το πλοίο «ΝΙΚΟΛΑΟΣ Γ. ΚΟΥΛΟΥΚΟΥΝΤΗΣ», το οποίο υπό την πλοιαρχία του Κωνσταντίνου Πανώργιου, επέτυχε παρά τους κινδύνους και τις δυσκολίες, 
να εισέλθει την 2-2-43 στο λιμένα της Λιβύης και να εκφορτώσει πολύτιμα καύσιμα γιά το 8ο Βρετανικό Στράτευμα που πολεμούσε στη Βόρεια Αφρική. Ο Βρετανός Πρωθυπουργός Winston Churchill επισκέφτηκε το πλοίο στις 4-2-43 και το συνεχάρη προσωπικά. Το δεύτερο αφορά σε παρόμοιο εγχείρημα.
Το φορτηγό «ΕΛΠΙΣ», υπό την πλοιαρχία του Νικολάου Κουβαλιά, πλησίασε υπό σφοδρότατο βομβαρδισμό την Λιβύη και εκφόρτωσε καύσιμα γιά τα Βρετανικά στρατεύματα, επισύροντας τις επιδοκιμασίες του Βασιλιά της Αγγλίας.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου