Σε χαμηλά επίπεδα, που δεν θα επιτρέψουν σημαντικές κινήσεις στον
τομέα των εξοπλισμών, θα παραμείνει και το 2014 ο προϋπολογισμός του
υπουργείου Εθνικής Αμυνας. Αν και την τελευταία στιγμή προβλέφθηκε η
πίστωση για την αγορά επαρκούς ποσότητας πυρομαχικών για τα άρματα μάχης
Leopard 2Hel, το σύνολο των 650.000.000 δολαρίων που έχουν προβλεφθεί
μετά βίας επαρκούν για τη συντήρηση και τη διατήρηση σε λειτουργική
κατάσταση των οπλικών συστημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων.
«Το σύνολο των αμυντικών δαπανών της χώρας μας έχει υποβαθμισθεί
σε σημείο που να κυμαίνεται περίπου στα επίπεδα των πιστώσεων που η χώρα
ελπίζει να εξοικονομήσει με την περικοπή της σπατάλης στην ετήσια
φαρμακευτική δαπάνη» υπογράμμιζε στέλεχος του υπουργείου, για να δείξει
ότι σε απόλυτους αριθμούς το μέγεθος των σχετικών κονδυλίων δεν είναι
τόσο βαρύ όσο θέλουν να το παρουσιάζουν κύκλοι που επικρίνουν τον τομέα
της άμυνας ως ιδιαίτερα δαπανηρό και υπαίτιο για τη διόγκωση του
δημόσιου χρέους.
Με τα δεδομένα αυτά, ο αμυντικός προϋπολογισμός δεν αφήνει
περιθώρια για την εκταμίευση 200.000.000-300.000.000 που προβλέπουν
κάποιες προτάσεις συμβιβασμού για την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων
Σκαραμαγκά και την ολοκλήρωση της κατασκευής των τριών υποβρυχίων τύπου
214 που παραμένουν ημιτελή, παρότι το Πολεμικό Ναυτικό δεν κουράζεται να
επαναλαμβάνει την ανάγκη για επιχειρησιακή τους αξιοποίηση.
Μια άλλη σημαντική έλλειψη που, απ' ό,τι φαίνεται, θα παραμείνει
και τον επόμενο χρόνο είναι τα αεροπλάνα ναυτικής περιπολίας, που
χρειάζονται προκειμένου να ανταποκρινόμαστε και σε συμμαχικές
υποχρεώσεις, τις οποίες διαφορετικά θα επιδιώξει να αναλάβει η Τουρκία. Η
σκέψη για leasing τριών τέτοιων αεροπλάνων από τη Γαλλία δεν δείχνει να
υλοποιείται και το πρόβλημα αντιμετωπίζεται εκ των ενόντων με
μεταφορικά αεροπλάνα, τα οποία εξοπλίζονται προσωρινά με κάποιες
συσκευές, ώστε να μπορούν να κάνουν μια στοιχειώδη ναυτική επιτήρηση.
Και όμως, η αποστολή αυτή είναι πολύ σημαντική και για εθνικούς σκοπούς,
μια και είναι ο καλύτερος τρόπος για τη διατήρηση του ελέγχου στα
εκτεταμένα θαλάσσια σύνορα και στα νησιωτικά συμπλέγματα του ελληνικού
αρχιπελάγους.
Σε πρώτη προτεραιότητα παραμένει η διατήρηση στο σημερινό υψηλό
τους επίπεδο των αεροπορικών μοιρών, οι οποίες εξακολουθούν να
δοκιμάζονται από τις παραβιάσεις των τουρκικών μαχητικών στο Αιγαίο. Ναι
μεν η δραστηριότητα της τουρκικής αεροπορίας έχει περιορισθεί σημαντικά
τον τελευταίο χρόνο, αλλά η ανάγκη για ετοιμότητα είναι διαρκής και οι
αποστολές αναχαιτίσεως παραμένουν αναγκαίες όσο πάντα.
Το Πολεμικό Ναυτικό δεν βλέπει ούτε φέτος την πιθανότητα να
δρομολογηθεί το από ετών απαιτούμενο πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού μέσης
ζωής των τεσσάρων φρεγατών τύπου Υδρα, οι οποίες είναι και οι νεότερες
μεγάλες μονάδες του Στόλου. Συμπληρώνουν όμως εικοσαετία από την
ολοκλήρωση της ναυπηγήσεώς τους. Πέρα όμως από την έλλειψη πιστώσεων,
είναι και τα μεγάλα προβλήματα στη ναυπηγική μας βιομηχανία που δεν
αφήνουν πολλά περιθώρια για εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων. Πάντως
ελπίζεται ότι το επόμενο διάστημα θα παραδοθεί από τα Ναυπηγεία
Ελευσίνας η πέμπτη πυραυλάκατος κλάσεως Super Vita, η ναυπήγηση της
οποίας έχει σχεδόν ολοκληρωθεί.
Στον Στρατό Ξηράς, τέλος, παραμένει η ανάγκη για απόκτηση ενός
τεθωρακισμένου οχήματος μάχης ικανού να συνεργάζεται με τα σύγχρονης
τεχνολογίας άρματα που διαθέτουμε. Ομως αφού δεν φαίνεται εφικτή η
απόκτηση των ρωσικών ΒΜΡ-3, που είχε προκριθεί με απόφαση του ΚΥΣΕΑ του
2008, μοναδική περίπτωση να καλυφθεί αυτό το κενό είναι η αναζήτηση
λύσεων μέσω στρατιωτικής βοηθείας από τις ΗΠΑ ή leasing από άλλη
συμμαχική χώρα.
δημοκρατία
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου